کشف دلیل مقاومت در برابر انسولین در بدن

در حال حاضر بیش از 29 میلیون نفر از افراد آمریکایی با دیابت دست و پنجه نرم می کنند. بیشتر این افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و برای آنها مقاومت در برابر انسولین (عدم توانایی بدن فرد در پردازش موثر قند) به یک بخش مهم از استرس های زندگی تبدیل شده است. به همین دلیل دانستند دلیل مقاومت در برابر انسولین می تواند برای ردیابی این گونه بیماری ها بسیار مهم و اساسی باشد.

ترکیبی جانبی از اسید آمینه های خاصی به نام HIB-3 از سلول های عضلانی ترشح شده و باعث می شود که سلول های دیواره عروق چربی بیشتری را وارد بافت عضله استخوانی بکنند. این امر منجر به تجمع چربی در عضله موش ها و در نهایت مقاومت در برابر انسولین در آنها می شود.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی توانسته اند با استفاده از نمونه های خونی و عضلانی موش و انسان به بررسی مکانیزم هایی بپردازند که منجر به مقاومت در برابر انسولین می شود. نتیجه این امر کشف ارتباطی جدید میان سطوح بالایی از یک نوع اسید آمینه خاص و دیابت نوع 2 است.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مشکل مقاومت در برابر انسولین به این معنی است که در بدن مقدار زیادی از انسولین وجود دارد اما بدن به نحو موثری به آنها پاسخ نمی دهد. بیش تر افراد این مقاومت را با سطوح قند در خون مرتبط می دانند با این حال بیماری دیابت با چربی اضافی به خصوص در داخل عضله اسکلتی نیز همراه است که منجر به مقاومت در برابر انسولین می شود. محققان در این باره بیان کرده اند که اگر میزان چربی در عضلات کاهش یابد، مقاومت در برابر انسولین نیز تا حدی کنترل می شود.

زلتان آرانی به عنوان یکی از راهبران این تحقیق، در این باره بیان کرده است که: «این تحقیق می تواند به چند سوال اصلی پاسخ دهد. چگونه چربی به داخل ساختار عضله وارد می شود؟ چگونه سطوحی از اسید آمینه های خاصی با مقاومت در برابر انسولین مرتبط است؟»

این تیم به این نتیجه رسید که ترکیبی جانبی از اسید آمینه های خاصی به نام HIB-3 از سلول های عضلانی ترشح شده و باعث می شود که سلول های دیواره عروق چربی بیشتری را وارد بافت عضله استخوانی بکنند. این امر منجر به تجمع چربی در عضله موش ها و در نهایت مقاومت در برابر انسولین در آنها می شود. مهار سنتزی از HIB-3 در سلول های ماهیچه جذب چربی در ماهیچه را مسدود کرد.

آرانی در این باره بیان کرده است که: «کشف این راه جدید (راهی که بدن با استفاده از اسید آمینه ها را در هم می شکند و همین امر نیز موجب رانده شدن چربی بیشتری به داخل ماهیچه ها می شود) راه را برای تحقیقات بعدی در زمینه مقاومت در برابر انسولین گشوده است و موجب معرفی راه های جدیدی برای درمان دیابت شده است.»

منبع: sciencedaily

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا