راه اندازی مراکز مطالعات بالینی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست به جای افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی و نشریات پژوهشی، اعتبارات محدود پژوهشی را صرف ایجاد مرکز مطالعات بالینی و تقویت زیرساخت‌ها و آغاز مطالعات کهورت کنند که اقداماتی ماندگارتر و موثرتر هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر ملک زاده که عصر پنج شنبه در پایان نشست دو روزه معاونان تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی کشور در محل دنشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سخن می‌گفت با جمع بندی مطالب مطرح شده در کارگروه های همایش اظهار داشت: بسیاری از مشکلات با فناوری حل می شود. اگر از هم اکنون، فناوری را در دانشگاه خود راه بیاندازید، حداقل ده سال دیگر به نتیجه می رسید ولی پیشنهاد مشخص من، دایر کردن یک CTC (کلینیکال تریال سنتر) در هر دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: امکان راه اندازی CTC در دانشگاههای تیپ یک و دو و برخی از دانشگاههای تیپ سه وجود دارد و وجود چنین مراکزی یکی از مزیتهای دانشگاه‌هایی است که جنبه های بالینی قوی دارند.

وی ادامه داد: با کلینیکال تریال سنتر، می توانید با مطالعاتی که در دنیا انجام می شود، ارتباط برقرار کنید و همکاری داشته باشید. بنابر این به این موضوع فکر کنید و به CTC های فعال در کشورهایی مانند چین ، هنگ کنگ یا کشورهای اروپایی هستند، نگاه کنید و از چگونگی فعالیت آنها آگاهی پیدا کنید.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت به معاونان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور توصیه کرد که حتما با محققان برجسته مرکز یا دانشگاه خود ارتباط برقرار کرده و وقت بگذارند و آنان را به مدیریت خود امیدوار کنند چون موتور تولید علم و پیشرفت، همین افراد هستند.

وی با اشاره به سیستم علم سنجی که به تازگی در وزارت بهداشت راه اندازی شده است، گفت: از این سیستم استفاده کرده و تمام اطلاعات خودتان، محققان مجموعه تحقیقاتی و فعالیت هایی که انجام می دهید را در آن ثبت کنید و فعالیت های خود را با دیگران مقایسه کنید.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین از معاونان تحقیقات دانشگاههای علوم پزشکی خواست که در حد امکان به زیرساخت ها توجه کنند، کهورت راه بیاندازند و یا آزمایشگاه یا امکانات دیگری را فراهم کنند که نه تنها در زمان مدیریت آنان بلکه برای آیندگان نیز کارایی داشته باشد.

ملک زاده به ارزشیابی معاونت تحقیقات دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: سعی می کنیم که به نقاط قوت هر دانشگاه توجه کرده و آن را برجسته کنیم. شما هم کمک کنید که از این ارزشیابی کلاسیک که کمکی به ما و شما نمی کند.، بیرون آمده و بتوانیم ارزشیابی کیفی داشته باشیم.

وی همچنین اظهارداشت: دانشگاههای علوم پزشکی نمی توانند در همه زمینه ها پیشرفت کنند. با بودجه و نیروی انسانی محدود، اینقدر دنبال افزایش مراکز تحقیقاتی و مجلات و نشریات نباشید.

ملک زاده تصریح کرد: زمان آن رسیده که چند مرکز تحقیقاتی دانشگاه خود را با هم تجمیع کرده و به صورت پژوهشکده در بیاورید و وزارت بهداشت نیز از این اقدام حمایت می کند.

وی، شرکت کنندگان در همایش را به همکاری و ارتباط با محققان ایرانی مقیم خارج از کشور یا محققان خارجی برجسته ای که می شناسند، تشویق کرد و از تصمیم مشترک با دکتر لاریجانی سخن گفت که براساس آن، دانشگاههای علوم پزشکی می توانند با حمایت مادی و معنوی از محققان برجسته دنیا از آنان به عنوان عضو هیات علمی استفاده کنند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین تجربه حضور اساتید و محققان کشورمان در مجامع و کنگره های بین المللی را ارزشمند دانست و از معاونان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواست تا هر سال با اختصاص بخشی از بودجه برای پشتیبانی از حضور محققان کشورمان در خارج از کشور، تعدادی از محققان خوب را به کنگره های بین المللی در کشورهای دیگر بفرستند.

ملک زاده افزود: اجازه بدهید و حمایت کنید که محقق یا فناور مرکز تحقیقاتی یا دانشگاه شما، سه ماه یا شش ماه از فرصت های مطالعاتی در کشورهای دیگر استفاده کند چون تجربه ای که به دست می آورد، برای او و مجموعه ای که از این تجربه استفاده می کند، ارزشمند خواهد بود.

وی در پایان سخنانش به معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور توصیه کرد که برای حل همه مشکلات و رفع تمامی موانع صبور بوده و پشتکار داشته باشند، چون خیلی از کارها با صبر و پشتکار به نتیجه می رسد .

وی افزود: خیلی از مسئولان یا روسای دانشگاهها، مانند شما فکر نمی کنند و شما باید وقت صرف کنید و اهمیت موضوع را برای آنان توضیح بدهید و تحمل و صبر داشته باشید تا بتوانیم پیشرفت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا