همایش ملی منطقه‌یی آبزی پروری ماهیان دریایی برگزار می‌شود

 فناوری تکثیر و پرورش ماهیان دریایی از جمله فناورهای نوین بوده که از شروع و توسعه آن در دنیا دیر زمانی نمی گذرد. استان خوزستان با داشتن سواحل طولانی پیشگام در تحقیق و توسعه این فناوری بوده و اولین تحقیقات در تکثیر و پرورش این گونه ها در ایران در پژوهشکده آبزی پروری خوزستان و در ایستگاه تحقیقاتی بندر امام (ره) انجام شده است.

با سپری شدن بیش از دو دهه تحقیق و مطالعه و انجام پایلوت های متعدد در خصوص موضوعات گوناگون صنعت تکثیر و پرورش ماهیان دریایی توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و بویژه توسط محققان پژوهشکده آبزی پروری جنوب و کارشناسان شیلات اینک دستاوردهای با ارزشی در زمینه بیوتکنیک تکثیر، پرورش، تهیه مولدین، کشت انبوه انواع غذای زنده و غنی سازی آن، پرورش در قفس و استخر، دستیابی به فرمول ها و جیره های غذایی اقتصادی و … حاصل شده است که می تواند زمینه ساز رونق و شکوفایی صنعت آبزی پروری دریایی و زنجیره صنایع وابسته به آن در سواحل جنوبی و شمالی کشور شود.

با پا گرفتن چنین صنعت با ارزشی و رونق یافتن صنایع جانبی آن بدون تردید نقش مؤثری در زمینه اشتغال و رفع بیکاری، ارتقاء سرانه پروتئین سلامت بخش آبزیان دریایی، صادرات و ارزآوری ایفا خواهد نمود که از مصادیق اتکا بر توانمندیهای داخلی به عنوان رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است.

در راستای معرفی این دستاوردها و آشنا شدن با ظرفیت های وسیع این صنعت مهم، شیلات خوزستان مأموریت یافت همایشی با عنوان « همایش ملی – منطقه‌یی تکثیر و پرورش ماهیان دریایی با محوریت آبزی پروری پایدار در قفس» در بهمن ماه سال ۹۴ در استان خوزستان برگزار کند که در آن محققان و تمام دست اندرکاران این صنعت در داخل و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان مشارکت خواهند داشت.

محور های اصلی همایش شامل پرورش در قفس، پرورش لارو ماهی، فیزیولوژی آبزیان، بهداشت و بیماری‌ها، مهندسی آبزی پروری، بازسازی ذخایر آبزیان،فرآوری محصولات شیلاتی، اصلاح نژاد آبزیان اقتصادی،تکثیر، پرورش و فناوری های نوین، اقتصاد و بازاریابی محصولات شیلاتی و اکولوژی و اثرات متقابل زیست محیطی در آبزی پروری است.

در حاشیه این همایش کارگاه های آموزشی، پرورش لارو ماهیان دریایی،بهداشت و بیماری‌های ماهیان دریایی و ارزیابی زیست محیطی آبزی پروری در قفس هم برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا