درمان قطعی سرطان خون با روش ژن درمانی

بر اساس اظهار رسمی مقامات وزارت بهداشت کشور چین ، پزشکان این کشور در یک بیمارستان واقع در شهر چونگ کینگ Chongqing موفق به درمان قطعی و کامل یک بیمار مبتلا به سرطان خون شده اند . بر اساس اعلام این پزشکان ، روش درمانی فوق بر اساس ژن درمانی بوده است .

با استفاده از این روش مبتنی بر ژن درمانی ، سلول های سرطانی به طور کامل از بدن این بیمار ناپدید شده اند . در حقیقت این زن ، نخستین بیماری است که در تاریخ علم پزشکی با روش ژن درمانی به طور قطعی درمان شده است .

در این گزارش عنوان شده است که فرد بیمار با نام ژانگ فانگ  Zhang Fang ، یک زن میان سال بوده که با روش درمانی موسوم به  CAR T therapy درمان شده است . در همین زمینه پرفسور چیان چنگ  مدیر بخش بیو درمان این بیمارستان که زیر نظر ارتش چین اداره می شود ، اعلام کرد : " سلول های سرطانی به طور کامل از بدن این بیمار ناپدید شده اند . در حقیقت این زن ، نخستین بیماری است که در تاریخ علم پزشکی با روش ژن درمانی به طور قطعی درمان شده است . "

گفتنی است سرطان خون یکی از سرطان های شایع در بین بیماران سرطانی بوده و برای نمونه تنها در کشور چین ، حدود چهار میلیون نفر به این بیماری دجار شده اند . بیشتر این بیماران از روش های درمانی مبتنی بر شیمی درمانی استفاده کرده و روش دیگر رایج برای درمان سرطان خون ، پیوند مغز استخوان است .  بر اساس اظهارات پزشکان ، روش درمانی موسوم به CAR T therapy مبتنی بر درمان بیماری با کمک ژن ها بوده و در آن از تعدیل کننده های سلول تی modified T cells جهت مبارزه با سلول های سرطانی در بیماران مبتلا به لوسمی استفاده می شود .

پرفسور چیان چنگ   در رابطه با مزایای این روش درمانی جدید اعلام کرد : " CAR T therapy در مقایسه با سایر روش های درمانی بسیار کارامد تر است از سوی دیگر در این روش درمانی ، هزینه های درمان بیمار تا 30 درصد کاهش یافته و احتمال مداوای قطعی بیماران از طریق این روش بسیار بیشتر از روش های متداول فعلی از جمله پیوند مغز استخوان است . "

وی در ادامه توضیحات خود خاطر نشان کرد که در حال حاضر شش بیمار دیگر نیز در این بیمارستان تحت درمان سرطان خون با روش فوق الذکر بوده و آزمایش های انجام شده ، نشان دهنده بهبود شرایط این بیماران است .

در خاتمه لازم به توضیح است که روش درمانی موسوم به CAR T therapy هنوز در مرحله آزمایش های بالینی بوده و قرار است این روش در چند بیمارستان دیگر از کشور چین مورد استفاده قرار بگیرد . مراحل تحقیقات در مورد این روش درمانی ادامه داشته و پژوهشگران تلاش می کنند تا با ادامه مطالعات خود ؛ نسبت به بهبود این روش درمانی و افزایش کار آئی ان اقدام کنند .