ماجراجویی های یک میلیاردر غیر قابل پیش بینی

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک نامی است که می توان حضور وی را در هر حوزه ای محتمل دانست. روزی ایلان ماسک در حوزه خودروهای الکتریکی وارد شده و خودروی تسلا را عرضه می کند، چندی بعد وارد بحث مطالعات فضایی شده و شرکت اسپیس ایسکس را تاسیس و گردشگر به مدار زمین می فرستد، زمانی هم وارد دنیایی اینترنت ماهواره ای شده و استارلینک را به مدار می فرستد و در نهایت ردپای وی را می توان در دنیای ارزهای دیجیتال نیز مشاهده کرد.

ایلان ماسک در جدیدترین ماجراجویی خود توانست با رقمی نجومی، توئیتر را خریداری کند. این پلتفرم ارتباطی که  به عنوان یکی از  پرطرفدارترین شبکه های  اجتماعی شناخته می شود، دومین شبکه اجتماعی شناخته شده و پرطرفدار در جهان است که به کاربرانش امکان می ‌دهد پست‌ هایی متن محور تا ۲۸۰  کاراکتر را ارسال کنند.

شرکت توییتر در سان فرانسیسکو واقع  شده است و سرورها و دفاتر دیگری نیز در نیویورک دارد. سایت توییتر به عنوان یکی از ده سایت‌ پربیننده‌ جهان معرفی شده است.

در حالی که یکی از سهامداران برجسته توییتر، شاهزاده سعودی الولید بن طلال، قبلاً مخالفت خود را با ارزش ‌گذاری شرکت اعلام کرده بود، هیئت مدیره توییتر به اتفاق آرا روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد ایلان ماسک مدیر عامل میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس را برای تصاحب و خصوصی ‌سازی مهم‌ ترین پلتفرم اینترنتی جهان برای سیاستمداران، افراد مشهور و روزنامه‌نگاران را به مبلغ ۴۴  میلیارد دلار پذیرفته است.

به این ترتیب سهام توییتر با ارزشی بسیار پایین‌ تر از قیمتی که در تابستان گذشته معامله می ‌شد،  در ظرف چند روز فروخته شده و فرصت رقابت را برای پیشنهاد دهندگان دیگر محدود کرد. 

به گزارش سیناپرس، ثروتمندترین فرد جهان که عاشق نمایش، ماجراجویی و رفتارهای غیر قابل پیش بینی است، در شرف تغییر شکل گفتمان در یک شبکه اجتماعی است که بیش از ۲۰۰  میلیون نفر هر روز از آن استفاده میکنند.

توئیتر چگونه شکل گرفت؟

توییتر به عنوان یکی از ایده‌های جک دوروسی در سال ۲۰۰۶ راه ‌اندازی شد. وی توئیتر را یک پلتفرم بر اساس اس ام اس برنامه ریزی کرده بود؛ شبکه ‌ای متشکل از گروهی از دوستان که بر اساس توییت‌ها از وضعیت هم خبردار می ‌شدند.به گزارش سیناپرس،در یکی از جلسات طوفان مغزی شرکت Odeo، دوروسی این پلتفرم را به بنیان گذاران این شرکت یعنی Evan Williams و Biz Stone معرفی کرد، آن‌ ها جک را به ادامه‌ راه گسترش این ایده تشویق و تبدیل به حامیان اصلی او شدند.

در روزهای ابتدایی، توییتر با عنوان twttr معرفی شد ولی برای شانس بیشتر جهت موفقیت، دامنه حروف صدا دار را به آن اضافه کرده و به این ترتیب Twitter به نام اصلی این شبکه اجتماعی تبدیل شد.

نخستین توییت

جک دوروسی اولین پیام در توییتر را در ۲۱ مارچ ۲۰۰۶ با محتوای "just setting up my twttr." ارسال کرد. طی روند پیشرفت توییتر، اعضای تیم باید صدها دلار بابت شارژ SMS به اوپراتورهای تلفن همراه می ‌پرداختند.

بعد از آزمایش مفهوم اولیه توییتر که توسط Odeo تست شد این کمپانی وارد مسیری ناهموار شد، اپل با پخش سرویس پادکست خاص خود اساسا مدل تجاری Odeo را از دور خارج کرده و باعث شد بنیانگذاران این شرکت تصمیم بگیرند که شرکت خود را از سرمایه‌گذاران بخرند.

جک دورسی، بیز استون، اوان ویلیامز و دیگر اعضای Odeo در بازپس گیری این شرکت با هم همکاری کردند. با انجام این کار آن‌ها حق تدوین پلتفرم توییتر را به دست آوردند. اما تمام افراد تاثیرگذار در پیشرفت توییتر به تیم قبلی ملحق نشدند، یکی از این افراد Noah Glass بود.

ویژگی‌های توییتر

توییتر در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت تر و سریع تری دارد و کاربران توییتر در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند با ارسال توییت، آن را با میلیون ها کاربر دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

توییتر به کاربران خود امکان می ‌دهد تا در زمانی کوتاه توییت های جدید فرستاده و آخرین توییت های کاربران دیگر را نیز بخوانند.
•    هریک از پیام‌های توییتر (توییت) محدود به ۲۸۰  کاراکتر است که به سرعت روی سایت توییتر یا تلفن های همراه قابل دریافت است .
•    کاربران می‌توانند به‌ روزرسانی توییت‌ ها را از طریق سایت توییتر، پیامک، RSS، ایمیل یا نرم افزار‌های کاربردی ارتباطی فرستاده و دریافت کنند .
•    امکان ارسال انبوه پیامک با اهداف سیاسی، سازماندهی اعتراضات داخلی و ایجاد آشوب در کشور های هدف.
•    امکان ایجاد هویت های مجازی برای پرمخاطب نشان دادن یک موضوع خاص با هدف القای فضای ذهنی مورد نظر به کاربران .

ایلان ماسک و آینده توئیتر

آزادی بیان: ایلان ماسک اعلام کرد قصد دارد با هدف افزایش آزادی بیان، قوانین محدود کننده این شبکه اجتماعی را کاهش دهد اما هنوز ساز و کار این عمل مشخص نیست. به گزارش سیناپرس،این امر منجر به نگرانی کارشناسان شبکه اجتماعی شده است، زیرا در حال حاضر توئیتر محتوای تروریستی، بهره‌ کشی از کودکان، نژاد پرستی، زن ستیزی، اسلام هراسی و پست‌ هایی را ممنوع می کند که در آن تهدید به آسیب فیزیکی وجود داشته یا اینکه اطلاعات نادرستی را در بر دارند، به عنوان مثال اطلاعات نادرست پزشکی درباره کووید۱۹ میتواند منجر به مرگ شود.
 

افزودن گزینه ویرایش: ایلان ماسک که پیش از این یک نظرسنجی نیز در رابطه با این مساله برگزار کرده بود، قصد دارد گزنیه ویرایش را به توییتر اضافه کند تا کاربران بتوانند توییت ‌های خود را تغییر دهند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر بر خلاف فیسبوک، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، در توییتر  پس از انتشار محتوا امکان تغییر وجود ندارد.
گرچه گزارش‌ها نشان می دهد توییتر حداقل یک سال است که به طور فعال روی گزینه ویرایش کار می‌ کند و در مراحل پایانی انتشار آن است. در این میان احتمال داده می شود که  به احتمال زیاد گزینه ویرایش به عنوان یک ویژگی برتر برای کاربران سرویس توییتر بلو، خواهد بود.

به نظر میرسد عملکرد گزینه ویرایش محدود باشد و فقط به کاربران اجازه دهد اشتباهات تایپی و گرامری را تصحیح کنند. به باور کارشناسان، این قابلیت احتمالا طی ۳۰ روز آینده رونمایی خواهد شد.

باز شدن الگوریتم توئیتر به روی عموم

 ماسک گفته است نرم ‌افزاری که تعیین می ‌کند مردم چه چیزی می ‌بینند و چقدر محتوا در توییتر پخش می‌ شود، باید در دسترس همگان باشد. او از قرار دادن الگوریتم توییتر در GitHub، سایتی که بین برنامه ‌نویسان برای به اشتراک گذاری کدهای کامپیوتری محبوب است، پشتیبانی می‌ کند.

از بین بردن بات‌ها: ایلان ماسک قصد دارد ربات‌ هایی که برای پاسخ دادن به توییت‌ ها در موضوعات خاصی برنامه ریزی شده‌ اند و با تبلیغات نامربوط مزاحمت ایجاد می ‌کنند را از بین ببرد.

حذف تبلیغات

در حال حاضر ۹۰ درصد از درامد توییتر از تبلیغات حاصل میشود.  سال گذشته توییتر سرویس توییتر بلو (Twitter Blue) را به پلتفرم خود اضافه کرد، که هزینه آن 2.99 دلار در ماه است.
به گزارش سیناپرس، ماسک گفته است که توییتر بلو باید ارزان ‌تر باشد، که اگر مردم پول می ‌دهند، مجبور نباشند تبلیغات را ببینند و دوج‌ کوین، باید یک روش پرداخت قابل قبول برای اشتراک ‌توییتر باشد.
شناسایی هویت کاربران: بر خلاف رقبایی مانند فیسبوک، توییتر یک سیاست دیرینه دارد که به کاربران اجازه میدهد با نام مستعار فعالیت کنند. در حال حاضر کاربرانی در توییتر حضور دارند که اگر از آن ها خواسته میشد با نام واقعی خود پست بگذارند، هرگز نمیتوانستند در این شبکه اجتماعی فعالیت کنند.

توئیتر و بازگشت ترامپ

پس از دو توییت دونالد ترامپ که منجر به هجوم شماری هواداران افراطی وی به ساختمان کنگره آمریکا شد، حساب کاربری ترامپ در توییتر به طور کلی بسته شد.

ترامپ روز دوشنبه در مصاحبه ‌ای با فاکس نیوز، ماسک را  مرد خوبی خواند و گفت که از خرید این شبکه اجتماعی توسط وی خرسند است، اما افزود که حتی اگر ممنوعیتش لغو شود برنامه ‌ای برای بازگشت به توییتر ندارد. رئیس جمهور پیشین آمریکا تاکید کرد که بر شبکه اجتماعی خود به نام Truth Social تمرکز کرده است.

در نهایت پیش بینی می شود اگر ماسک تیم ‌های با تجربه شرکت توییتر را حفظ کرده و به نظر کارشناسان توجه کند، توییتر آینده خوبی خواهد داشت.  اما اگر با غرور و تکبر به کار خود ادامه دهد، احتمالاً این شبکه اجتماعی با ریزش کاربران خود مواجه خواهد شد.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا