نقش پارک‌ های فناوری در توسعه فناوری و نوآوری به رسمیت شناخته شود

دکتر مجید دهبیدی پور در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور، با بیان اینکه امروز ۱۱ آبان ماه دانشگاه شریف ۵۶ ساله شد، افزود: در ۲۰ سال اخیر این دانشگاه در حوزه کارآفرینی اقداماتی را اجرایی کرده است که از آن جمله ایجاد زیست بوم ناحیه شریف است.

وی ۵۰۰ استارت‌آپ و شرکت دانش بنیان، ۱۶ شتابدهنده، هشت سرمایه گذار خطرپذیر، سه فضای کاری اشتراکی، پنج مجتمع فناوری، ۱۰ مرکز نوآوری، دو هاب نوآوری و ۱۰ تامین کننده خدمات را از بازیگران اصلی این ناحیه نوآوری نام برد.

دهبیدی‌پور با تاکید بر اینکه در این ناحیه سه هزار نفر مشغول شدند که در کنار آنها ۴۷ هزار نفر از شهروندان در این منطقه زندگی می‌کنند، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ با راه‌اندازی مرکز کارآفرینی در این دانشگاه، تاکنون اتفاقات مختلفی در این حوزه شکل گرفته است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی مرکز رشد این دانشگاه را مربوط به سال ۱۳۸۴ دانست و یادآور شد: ماموریت اصلی این مرکز فرهنگ سازی و توانمندی سازی است و "تلوبیون" یکی از خروجی‌های این مرکز است.

وی ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در سال ۱۳۸۸، مجتمع خدمات فناوری را در سال ۱۳۹۲، شتابدهنده شریف را در سال ۱۳۹۳، مدرسه اشتغال شریف را در سال ۱۳۹۴، پارک علم و فناوری را در سال ۱۳۹۵، ناخیه نوآوری شریف را در سال ۱۳۹۷ و برج فناوری این دانشگاه را مربوط به سال ۱۴۰۰ دانست.

دهبیدی پور، ادامه داد: توصیه من برای پارک‌ها در زمینه راه اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که در ایجاد این صندوق‌ها تعداد سهامداران حداقلی باشد و از تعدد سهامداران پرهیز شود.

وی با اشاره به اولین تجربه این مرکز در زمینه احیای فضاهای فرسود، یادآور شد: ۶۲ واحد خدمات فناوری، ۱۴ مرکز، ۴۶ دفتر کاری و دو آزمایشگاه در این فضاها ایجاد شده و با این اقدام برای ۵۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: فضای بلا استفاده‌ای در اطراف دانشگاه شریف وجود داشت که با راه‌اندازی هاب نوآوری، در حال حاضر میزبان ۶ شتابدهنده، دو استارت آپ استودیو، سه مرکز نوآوری، یک صندوق پژوهش و فناوری و ۵۲ شرکت است.

به گفته وی ایرانسل، درسا دارو، سیناژن از جمله مراکزی هستند که مراکز نوآوری خود را در این منطقه مستقر کردند.

دهبیدی پور برج فناوری طرشت این دانشگاه را با مساحت ۲۵ هزار متر از دیگر مراکز توسعه نوآوری نام برد که در حال حاضر ۱۰۰ شرکت در آن مستقر شده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مدل عملکرد پارک‌های دانشگاهی، گفت: یک پارک دانشگاهی ابزارها و زیر ساخت‌هایی را در اختیار دارد که با این ابزارها و حمایت‌های قانونی که در اختیار دارد، اقدامات مختلفی را اجرایی می‌کند.

وی "ارتقای جایگاه پارک در نظام تصمیم گیری و اجرایی دانشگاه"، "استقلال حداکثری در فرآیندهای مالی و معاملاتی"، "به رسمیت شناختن نقش پارک به عنوان متولی توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاه"، "بازطراحی شاخص‌ها و ملاک های جذب و توسعه نیروی انسانی پارک‌ها"، "جلوگیری از ادغام ردیف بودجه پارک‌ها در سازمان مادر" و "کمک به توسعه زیر ساخت‌های فیزیکی" را ۶ پیشنهاد برای اثرگذاری بیشتر پارک‌ها عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا