مصرف استامینوفن برای زنان باردار ممنوع

به گزارش سیناپرس، طبق بیانیه ای که توسط یک اجماع بین المللی از متخصصان صادر شده است، مصرف داروی پاراستامول یا همان استامینوفن معروف، در دوران بارداری، فقط در مواردی که توسط پزشکان توصیه شده باشد، می تواند در دوزهای حداقل انجام شود.

آن ها اشاره کرده اند که مصرف این داروی مسکن می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد و به طور بالقوه خطر ابتلا به اختلالات مغزی و جنسیتی در کودک را پس از تولد افزایش می دهد. 

این در حالی است که به گفته آن ها، پاراستامول همچنان به عنوان دارویی مهم و متداول مطرح است که جایگزین های کمی در اختیار دارد، بنابراین زنان باید در اوایل بارداری در خصوص شرایط فردی خود و همچنین نحوه محدود کردن مصرف آن، مشورت موثری با متخصصان داشته باشند.

طبق آمار ارائه شده در این مطالعه، داروی پاراستامول در دوران بارداری به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و تخمین زده می شود که تا 65 درصد از زنان باردار در ایالات متحده و بیش از 50 درصد از زنان باردار سراسر جهان از آن استفاده می کنند. 

اما تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می دهند قرار گرفتن در معرض پاراستامول قبل از تولد می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد و همچنین اختلالاتی را در دستگاه های عصبی و تناسلی ایجاد کند. به گزارش سیناپرس، مطالعه جدیدی که اثرات فوق را برجسته کرده است، مروری بر تحقیقات سلولی و اپیدمیولوژیک انسانی مرتبط با مصرف پاراستامول در دوران بارداری بوده که در بازه زمانی 25 ساله 1995 تا 2020 انجام شده بودند.

مجریان این پژوهش از ارگان های بزرگ و معتبری مانند اداره غذا و داروی ایالات متحده و همچنین آژانس دارویی اروپا و انجمن های مربوطه تقاضا کرده اند تا تمام داده های موجود شامل مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی را مرور کنند تا ارزیابی مناسبی از خطر مصرف داروی پاراستامول مبتنی بر شواهد در دسترس قرار گیرد. 

قابل ذکر است یافته های این مطالعه را مجله Nature Reviews Endocrinology منتشر نموده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا