ایمنی طبیعی در برابر سویه دلتا بهتر است یا ایمنی واکسیناسیون؟

به گزارش سیناپرس، با توجه به پیشرفت های واکسیناسیون در بیشتر نقاط جهان، این سوال مطرح می شود که میزان اثربخشی و ایجاد ایمنی واکسن ها برای سویه دلتا بیشتر است یا ایمنی طبیعی از طریق مبتلا شدن به این بیماری؟

 پژوهش های جدید نشان می دهد که ایمنی طبیعی محافظت طولانی مدت و قوی تری در برابر عفونت، بیماری های علامتی و بستری شدن ناشی از نوع دلتای کرونا، در مقایسه با ایمنی ناشی از تزریق دو دوز واکسن فایزر ارائه می دهد. 

با این حال، واکسن ها می توانند به افزایش محافظت در افرادی که از کووید۱۹ بهبود یافته اند، کمک کنند. نتایج این تحقیقات همچنین نشان می دهد که یک دوز واکسن با ایمنی طبیعی نسبت به افراد دارای ایمنی طبیعی به تنهایی محافظت بیشتری در برابر عفونت مجدد ایجاد می کند.

پژوهشگران این تحقیق مقاله ای را با عنوان مقایسه ایمنی طبیعی ناشی از ابتلا به ویروس کرونای سارس ۲، عامل کووید ۱۹ با ایمنی ناشی از واکسن: عفونت های مجدد در مقابل عفونت های جدید، در سایت اینترنتی پزشکی  medRxiv منتشر کردند.
اعضای این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود  میزان عفونت کووید ۱۹، شدت بیماری، بستری شدن و مرگ را در افراد بالای ۱۶ سال که دارای ایمنی ناشی از واکسن یا ایمنی طبیعی بودند، مورد مقایسه قرار دادند. در این مطالعات سه گروه در نظر گرفته شدند: 
•    گروه اول شامل ۶۷۳ هزار و ۶۷۶ نفر که به طور کامل با واکسن فایزر/ بیون‌ تک واکسینه شده و بدون تماس قبلی با کووید ۱۹ بودند.
•    گروه دوم شامل ۶۲ هزار و ۸۸۳ نفر فرد واکسینه نشده که از کووید ۱۹ بهبود یافته بودند.
•    گروه سوم شامل ۴۲ هزار و ۹۹ نفر مبتلا به کووید ۱۹ قبلی که یک دوز واکسن دریافت کردند.
این تیم تحقیقاتی فعالیت و پیگیری های خود را از اول ژوئن تا ۱۴ آگوست (برابر با ۱۱ خرداد تا ۲۳ مرداد) سال جاری که نوع دلتا در گوشه و کنار جهان شیوع پیدا کرد، انجام دادند. 
در نتیجه بررسی اطلاعات به دست آمده مشخص شد افراد واکسینه شده بدون تماس قبلی حدود ۱۳ و نیم برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع دلتا بودند. علاوه بر این، خطر ابتلا به عفونت علامتی کووید ۱۹ در حدود ۲۷ برابر افزایش می یابد.
اگرچه نتایج می تواند نشان دهنده تضعیف ایمنی طبیعی در برابر نوع دلتا باشد، اما حدود ۶ درصد خطر ابتلا برای افراد واکسینه شده نیز وجود دارد.به گزارش سیناپرس، این میزان در افرادی که قبلا به ویروس کرونا آلوده شده بودند، حدود ۷ برابر است.
در ضمن، خطر بسیتری شدن در افراد واکسینه شده نسبت به افراد واکسینه نشده با ایمنی طبیعی، بیشتر است. به نظر می رسد افرادی که یک دوز واکسن دریافت کرده و قبلاً  به کرونا مبتلا و سپس بهبود یافته اند بیشتر از افراد واکسینه نشده با ایمنی طبیعی در برابر دلتا محافظت می شوند. 

نکته قابل توجه این است که هیچ مرگ ناشی از کووید ۱۹ در هیچ یک از این سه گروه مشاهده نشد. البته هنوز تحقیقات بیشتری در زمینه حفاظت طولانی مدت از طریق ایمنی طبیعی مورد نیاز است. با این حال، محققان این نظریه را مطرح می کنند که ابتلا به بیماری می تواند پاسخ ایمنی بیشتری نسبت به پروتئین های کرونا سارس ۲ عامل کووید ۱۹ نسبت به فعال سازی ایمنی پروتئین ضد اسپایک ارائه شده توسط واکسن فایزر ارائه دهد.
به گزارش سیناپرس؛محققان تاکید کردند که این مطالعه ممکن است تعداد عفونت های بدون علامت را دست کم گرفته باشد زیرا پژوهشگران داده های خود را از آزمایش PCR جمع آوری کرده بودند. در این میان احتمال تست دادن درافرادی که دارای بیماری بدون علامت هستند، کمتر است و این موضوع نشان می دهد که نتایج به دست آمده،  در درجه اول در مورد عفونت های علامتی صدق می کند. 
این یافته ها همچنین بر بیمارانی که واکسن فایزر را در اوایل سال ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند متمرکز شد. تحقیقات دیگر  نشان داده است که سطح آنتی بادی ناشی از واکسن پس از چند ماه کاهش پیدا می کند اما تزریق تقویت کننده می تواند پاسخ ایمنی را افزایش دهد. 

علاوه بر این، یافته های مطالعه مذکور با واکسن هایی که مبتنی بر mRNA نیستند مانند واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون تفسیر نمی شود. در ضمن این مطالعه عمدتا روی نوع دلتا متمرکز شده که در بسیاری از کشورها گسترده شده است. از آنجا که دلتا بیشتر در طول مطالعه شایع بود، یافته ها نمی توانند نحوه محافظت ایمنی طبیعی در برابر سایر سویه های کرونا را ارزیابی کنند.

در نهایت، محققان اذعان می کنند که رفتارهای مختلف بهداشتی مانند رعایت فاصله گیری فیزیکی و استفاده از ماسک در مطالعه قابل کنترل نیست و ممکن است بر خطر ابتلا افراد به کرونا تأثیر بگذارد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: news-medical

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا