تولید محصولات بهداشتی و غذایی با استفاده از گیاهان دارویی

سید غلامرضا حسینی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد ایلام در گفتگو با سیناپرس گفت: امسال سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از سوی مقام معظم رهبری معرفی شده است. از سوی دیگر ایشان تاکید بسیار زیادی روی بحث اقتصاد مقاومتی دارند؛ اقتصادی که پایه و اساس آن اقتصاد دانش بنیان است از اینرو جهاد دانشگاهی واحد ایلام سعی کرده تا امسال یک اکوسیستم گیاهان دارویی در این استان راه اندازی کند، زیرا استان ایلام ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه گیاهان دارویی دارد.

این عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی افزود: هم اکنون زنجیره بسیار خوبی به منظور بهبود اقتصاد، تغییر الگوی کشت، ارزآوری، صادرات، برندسازی، تجاری سازی و بهبود زنجیره تامین و ارزش افزوده گیاهان دارویی در این اکوسیستم تشکیل داده ایم.

وی اظهارداشت: این زنجیره عبارت است از جذب دانشجوی مقطع کارشناسی در زمینه گیاهان دارویی، ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی، مرکز نوآوری گیاهان دارویی، مرکز رشد و مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی گرمسیری. هم اکنون مرکز نوآوری گیاهان دارویی این استان در کشور منحصر به فرد است زیرا مساحتی بالغ بر هزار مترمربع به آن اختصاص داده ایم. این مرکز در زمینه تولیدات محصولات و فرآوری گیاهان دارویی و همچنین مشکلات گیاهان دارویی مشغول به فعالیت است.

به گفته وی، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی گرمسیری نیز برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده است. همچنین برای تکمیل این زنجیره و اکوسیستم گیاهان دارویی، فرآوری و فناوری گیاهان دارویی راه اندازی کرده ایم  که امسال در زمینه اسانس گیری، عرق گیری و بحث های بسته بندی و عصاره گیری کار خود را آغاز کرده است. انجام این کار باعث شده تا یک افتخار بزرگی نصیب استان ایلام شود.

حسینی خاطرنشان کرد: هرچند ما در استان ایلام اراضی بسیار زیادی در زمینه کشاورزی داریم اما هنوز اتفاق هایی خوبی در این زمینه رخ نداده است. طی یکی دو سال اخیر عملیات این کار را آغاز کرده ایم اما امسال این زنجیره تکمیل تر شده و به امید خدا فرآوری را انجام خواهیم داد. استارتاپ ها، واحدهای فناور می توانند برای تحقق این امر کمک شایانی داشته باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد ایلام بیان کرد: امسال ما واحدهای فناور بسیار خوبی داشته ایم که توانسته ایم با استفاده از گیاهان دارویی پک های روشن کننده پوستی و بهداشتی تولید کنیم. همچنین واحدهای فناور ما موفق به تولید شکر رژیمی از گیاه دارویی استویا شده اند. یک نوع پروتئین لازم برای ورزشکاران به نام گرانولا نیز توسط واحدهای فناور این مجموعه تولید شده است. همچنین ما اکنون یک شبکه سامانه فروش محصولات گیاهان دارویی داریم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باتوجه به اینکه بازار سرمایه بسیار مهم است ما توانسته ایم توسط واحدهای فناور این مجموعه نخستین بازیگران بازار سرمایه را ایجاد کنیم که خدمات بسیار زیادی برای افرادی که قصد دارند در بازار سرمایه و بورس فعالیت کنند، ارایه می دهند.

طراحی و ساخت دستگاه برداشت گیاهان دارویی

وی یادآور شد: در حال حاضر برداشت محصول، یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان در حوزه گیاهان دارویی است از اینرو ما با کمک واحدهای فناور این مجموعه موفق به طراحی و ساخت دستگاه های برداشت شده ایم که قطعا تا پایان امسال راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: هرچند ما هم اکنون در ابتدای این راه هستیم اما مصر و متعهدیم تا تغییر الگوی کشت و ایجاد سیستم فرآوری و فناوری گیاهان دارویی را در این استان داشته باشیم. به واسطه ایجاد این سیستم به صورت مستقیم حدودا برای 400 نفر در غالب واحدهای فناور، شرکت ها و استارتاپ ها اشتغال زایی ایجاد می شود. به صورت غیر مستقیم نیز برای تعداد زیادی از جوانان این استان شغل ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه موضوع اشتغال زایی یکی از دغدغه های بزرگ دولت است، جهاد دانشگاهی طرحی را به صورت ملی در حال انجام دارد. استان ایلام نیز متناسب با ظرفیت های استان که 1500 تن پشم دارد، طرحی با عنوان پشم تا فرش در زمینه نخ ریسی، خیاطی، پرورش گوسفند و بز و گلیم بافی راه اندازی و برای 400 نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است. البته در این طرح ایجاد اشتغال برای 1700 نفر پیش بینی شده است که اکنون در فاز نخست برای 400 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین با شناسایی حدود بیست نفر پیشران و پشتیبان سعی کرده ایم از مکان بازارها و فضاهای مجازی برای معرفی محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

تبدیل پارچه های دوریز به لباس

حسینی به سینا پرس گفت: در حوزه پوشاک نیز فرصت بسیار خوبی برای استان ایلام وجود دارد. هم اکنون با توجه به اینکه ما حدود 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم، می توانیم از طریق کشور عراق، اقتصاد ایران را به بازار مدیترانه متصل کنیم. در حال حاضر در زمینه طراحی و دوخت اتفاق های خوبی در استان ایلام انجام شده است. واحدهای فناور این استان با خلاقیت و نوآوری توانسته اند پارچه های غیر قابل استفاده و دور ریز را طراحی و تبدیل به لباس و پوشاک کنند. این اتفاق باتوجه به مشکلات تامین مواد اولیه، می تواند انقلاب بزرگی در صنعت پوشاک ایجاد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاه های خیلی بزرگی  پیرامون صنعت پوشاک در استان ایلام  نیز راه اندازی کرده ایم و از تجار کشور عراق و سلیمانیه دعوت به عمل آورده ایم. آنها از این نمایشگاه بازدید کرده اند و به امید خدا شاهد ایجاد اتفاق های بسیار خوبی در این زمینه خواهیم بود زیرا استان ایلام با 4 استان  کشورعراق به لحاظ فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی شباهت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد ایلام افزود: هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخشی از اقتصاد مملکت شان توسط مشاغل خانگی تامین می شود از اینرو ما بنا داریم با کمک مشاغل خانگی ارزآوری بسیار خوبی در زمینه طراحی دوخت، تولید لباس و پوشاک داشته باشم. هم اکنون نمونه های اولیه ای توسط مشاغل خانگی به کشور عراق ارسال شده اند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر یکی از واحدهای فناور این مجموعه توسط پرینت های سه بعدی کارهای جدیدی در حوزه صنایع دستی انجام داده است. امیدواریم با کمک فناوری در این حوزه نیز بتوانیم در بحث ارزآوری و صادرات نقش مهمی داشته باشیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا