طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت پیشرفت کرد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت.

معاون پژوهشی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس به عنوان ناظر این پروژه گفت: پروژه های فناورانه نیاز روز کشور است و اجرای بخشی از آن به جهاد دانشگاهی محول شده است که یکی از این پروژه ها برعهده جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گذاشته شد.

محمد مشکینی افزود: در خصوص اهمیت پروژه ها این چنینی، میزان نیاز کشور به محصول خروجی آن بررسی و پس از مطالعات متعدد ، تأیید و وارر مرحله اجرا می شود.

وی گفت: با توجه به تخصصی که در حوزه معدن دارم می دانم ما منابع زیادی از لاتریت های نیکل دار در کشور داریم که تا کنون بخاطر تحریم ها قادر به واردات تکنولوژی های روز دنیا برای استخراج آن نبوده ایم و روش های قدیمی جوابگو نیست. خلاء وجود روش جدید و کم هزینه در کشور زمینه ساز اجرای این پروژه شد که به زودی و در گام بعدی تولید صنعتی آن آغاز خواهد شد.

ناظر این پروژه افزود: امروز طی بازدید حضوری همانطور که انتظار داشتیم روند پروژه بسیار قابل قبول و در مراحل انتهایی قرار دارد.

همچنین مدیر گروه نیازسنجی پروژه یابی دفتر فنی مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی به عنوان ناظر شورای راهوری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: با توجه به سیاست دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی مبنی بر تعریف طرح های فناورانه، طرح دستیابی به نیکل و کبالت برای واحد صنعتی اصفهان با اعتبار 18 میلیارد ریال تعریف و با توجه به پیشرفت مثبت پروژه، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان می تواند از خروجی این طرح، کسب و کار پایدار داشته باشد، همچنین می تواند از تجهیزاتی که برای اجرای این پروژه خریداری شد برای دیگر پروژه ها استفاده کند.

آرش مهدویان در خصوص برخی از طرح های فنآورانه جهاددانشگاهی، افزود: اعتبار این طرح ها از صندوق توسعه ملی تامین و با گزارش های ارسالی به دفتر ریاست جمهوری و دریافت بازخورد های مثبت از آن دفتر، در سال جاری نیز اعتبار لازم به جهاد دانشگاهی اختصاص یافت .

وی تصریح کرد: این فرصت برای اثبات تخصص های جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فنآور در سطح کشور بسیار مثبت بود و از آنجایی که منابع به صورت وام در اختیار واحدها قرار می گیرد، واحدها ملزم به بازپرداخت وام  و ارائه گزارش پیشرفت کار بوده و این از محبوس شدن طرح ها در کتابخانه ها جلوگیری و تجاری سازی محصولات اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است، هدف از اجرای این طرح، استحصال فلزات نیکل و کبالت از منابع کم عیار لاتریتی کشور به روش هیپ لیچینگ- استخراج حلالی-الکترووینینگ در مقیاس پایلوت و تدوین دانش فنی جهت اجرا در مقیاس صنعتی در کشور است.

طبق مطالعات اولیه و نتایج تحقیقاتی قبلی در فاز آزمایشگاهی، منابع مناسبی از ذخایر لاتریتی در استانهایی نظیر خراسان جنوبی، اصفهان و فارس وجود دارد که علیرغم نیاز فراوان صنایع فولاد، صنایع آلیاژی، دفاعی و پتروشیمی کشور به فلزات استراتژیک مذکور و نیز تحریم های شدید بین المللی در خصوص آن ها، به دلیل نداشتن تکنولوژی فرآوری مواد معدنی مناسب در حال حاضر منابع مذکور بهره برداری نمی شوند.

برای این منظور با توجه به انجام بررسی‌های اولیه، پس از تهیه نمونه های معرف، آزمایش های خصوصیت سنجی تفصیلی انجام و بررسی های آزمایشگاهی تکمیلی جهت تعیین مناسب ترین مسیر فرآوری انجام گردید و در این پروژه در ابتدا ستون تمام مقیاس هیپ لیچینگ و پس از آن، واحد پایلوت تولید هیدرومتالورژیکی هیدروکسید نیکل-کبالت و در نهایت واحد استخراج حلال و الکترووینینگ فلزات نیکل و کبالت با ظرفیت 10 تن طراحی، ساخته، نصب و راه اندازی شده است.

گزارش: امین بازوکار

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا