واکسینه اطمینان بخش آبزیان در مقابل بیماری های باکتریایی

به گزارش سیناپرس، چندی پیش از واکسن استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس با کاربرد درمانی در آبزیان یکی از دستاوردهای گروه دامپزشکی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، رونمایی شد.

گسـترش مزارع تولید آبزیان در سـطح جامعه، به بروز بسیاری از بیماری‌ ها منجر شده است که کنترل آن تنها به دو روش امکان‌پذیر است. یکی از این روش‌ها استفاده از روش‌ های درمانی که عموما عوارضی را به دنبال دارد که جامعـه و محیـط‌ زیسـت از آن بی‌ نصیب نخواهد ماند و روش دیگر استفاده از روش‌هـای پیشگیرانه نظیر واکسن که با کمترین میزان عوارض همراه است. 

از این رو شرکت دام طب کوشان وابسته به سازمان جهاد دانشگاهی تهران با هدف توسعه روش‌های پاک و پذیرفته شده بین‌المللی برای مبارزه با بیماری‌ های آبزیان و با اتکا بر دانش بومی نسبت به تولید واکسن استرپتوکوکوزیس و لاکتو کوکوزیس اقدام کرده است. سیناپرس در راستای اطلاع رسانی از ماهیت این واکسن به گفتگو با دکتر احمد عرفان منش، رییس شرکت دانش بنیان دام طب کوشان پرداخته است.

عرفان منش با اشاره به اهمیت واکسیناسیون آبزیان گفت: عموما واکسن ها برای پیشگیری از بیماری ها ساخته می شود و از آنجایی که توسعه آبزی پروری در کشورمان با تاخیر صورت گرفت، مصرف واکسن در ایران برای آبزیان هم چندان مرسوم نبوده است؛ اما واکسن استرپتوکوکوزیس و لاکتو کوکوزیس ساخته داخل در مقابل عامل باکتریایی لاکتو کوکوزیس که بیش ترین عامل بیماری در آبزیان است، پوشش محاظتی خوبی را برای ماهیان ایجاد می کند. 

وی افزود: تا پیش از این اغلب مزرعه داران از آنتی بیوتیک ها برای کنترل بیماری در ماهیان استفاده می کردند که متاسفانه رو به گسترش است؛ از این رو باید روش جایگزین برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک تولید می شد. با توجه به اینکه  از سال 1384 در گروه فرآورده دامی سازمان جهاد دانشگاهی تهران فعالیت خود را آغاز کردیم، خوشبختانه توانستیم واکسن را در اشل صنعتی تولید کنیم و در اختیار مزرعه داران بگذاریم. 

عرفان منش ماهیان را هدف اصلی واکسیناسیون دانست و گفت: از آنجایی که برای واکسیناسیون دام و آبزیان باید موجود زنده را در اختیار داشت، به همین دلیل در حوزه آبزیان بیشتر ماهیان هستند که هدف واکسیناسیون قرار می گیرند؛ به ویژه ماهیانی که در سیستم پرورشی قرار دارند؛ چراکه تراکم جمعیتی زیادی دارند. به گونه ای که اگر تنها یک ماهی به بیماری مبتلا شود، جمعیت زیادی از ماهیان به آن مبتلا خواهند شد  که در نهایت منجر به ایجاد خسارات یا تلفات گسترده ای خواهند شد. به همین جهت ماهیان هدف اصلی واکسیناسیون هستند. چه ماهیانی که مزارع پرورشی زیست دارند و چه ماهیانی که در آب های آزاد در قفس رشد و نمو می کنند.

این تولید کننده واکسن تاکید کرد: در زمینه دسته بندی بیماران باید گفت استرپتوکوکوزیس خطرناک ترین بیماری است که ماهیان به آن مبتلا می شوند؛ در حقیقت نخستین بیماری است که اغلب مزرعه داران از آن واهمه دارند که اگر ماهیان مرزعه به آن مبتلا شوند به صورت گله ای تکرار می شود. در حقیقت این بیماری مقطعی درمان می شود و پس از درمان کوتاه مدت علایم دوباره ظاهر می شود.  

به گفته عرفان منش، ابتلای گله ای ماهیان به بیماری استرپتوکوکوزیس هزینه زیادی را برای جامعه مصرف کننده و محیط زیست کشور ایجاد می کند به همین دلیل قوانین محکمی مبنی بر این وجود دارد که ماهیان حتما باید واکسینه شوند. گفتنی است، این بیماری به عنوان چشم کوری هم شناخته می شود. 

وی ادامه داد: این واکسن صرفا آبزیان به ویژه ماهیان را از بیماری های باکتریایی خطرناک مصون می کند. طبق تحقیقات؛ مصرف زیاد آنتی بیوتیک ابعاد ناخوشایندی دارد که مصرف واکسن آثار آن را می کاهد. تا کنون این واکسن وارداتی بوده و خوشبختانه تولید آن در داخل کشور توانسته بخش زیادی از نیازهای داخل را مرتفع کند. 

گزارش : مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا