بر خلاف تصورات، پلنگ سریع ترین موجود جهان نیست

به گزارش سیناپرس، عنوان سریع ترین جانور در جهان را برخلاف تصور عمومی مردم که فکر می کنند در اختیار یوزپلنگ است، باید به نوعی کنه که در جنوب کالیفرنیا کشف شده است، اهدا کرد. این جانور با نام علمی Paratarsotomus macropalpis با توجه به اندازه بدنش سریع ترین جانور جهانی محسوب می شود.
پژوهشگران در یک پروزه مطالعاتی به بررسی نحوه حرکت و میزان سرعت این حشره پرداخته و برای بررسی این موضوع، دوربین های عکاسی با سرعت بالا برای ثبت سرعت این کنه، هم در شرایط طبیعی و هم در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفتند.
مطالعات صورت گرفته نشان داد این کنه سرعتی شگفت انگیز و غیر قابل تصور در حدود ۳۲۲ طول بدن در ثانیه، معادل دویدن انسان با سرعت بیش از دو هزار کیلومتر در ساعت دارد. به گزارش سیناپرس، این جانور بیش از ۲۰ هزار بار کوچکتر و ۴۰ برابر سریعتر از سریع ترین دونده جهان یعنی یوسِین بولت  (Usain Bolt) بوده و  از یوزپلنگ سریعترین پستاندار خشکی جهان نیز به مراتب سریع تر است.
علاوه بر سرعت فوق العاده زیاد کنه ها ، محققان از کشف کنه هایی که با چنین سرعتی روی بتن در دمای 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) حرکت می کنند متعجب شدند.

به گزارش سیناپرس،نحوه تطابق این کنه با محیط های دارای حرارت زیاد نیز قابل توجه است زیرا به طور معمول این درجه حرارت بالا برای اکثر گونه های جانوری کشنده است. علاوه بر این قابلیت منحصر به فرد این کنه فقط در سرعت بالای آن نبوده و این گونه از کنه ها می توانند خیلی سریع متوقف شده و تغییر جهت دهند.
این کشف محدودیت های مربوط به فیزیولوژی حرکت حیوانات و محدودیت های سرعت ساختارهای مرتبط با موجودات زنده را تحت تاثیر قرار می دهد. دانشمندان امیدوار هستند از  این یافته در آینده برای طراحی طراحی ربات ها و بیومتیمیک استفاده شده و امکانات جدیدی در فناوری های این حوزه ایجاد شود. به گزارش سیناپرس، شناخت نحوه عملکرد این حشره به طور بالقوه قادر به الهام بخشی برای طراحان مختلفی در حوزه های مکانیک و فیزیک خواهد بود.