تفاوت معنادار سن بیولوژیکی با سن شناسنامه ای

در آخرین تحقیقات مشخص شد در افراد سالم که حدودا 30 سال سن دارند سرعت این افزایش کاملا مشهود و قابل رویت است.

در این تحقیق محققان به بررسی گروهی از افراد 38 ساله پرداختند و با در نظر گرفتن فاکتور های مختلف بر اساس نحوه عملکرد سیستم بدن آن ها سن بیولوژیکی این افراد را اندازه گیری نمودند. برای تعیین سن بیولوژیکی هر فرد ،دانشمندان فاکتور هایی همانند توانایی های شناختی , فشار خون و علائم کلیه , کبد , ریه ها و حتی سیستم ایمنی بدن اشخاص مورد آزمایش را مورد استفاده قرار دادند.

بعد از پایان اندازه گیری ها مشخص شد که سن بیولوژیکی شرکت کنندگان بین 28 تا 61 سال است به عبارت دیگر داده های بدست آمده از افراد 38 ساله نشان می داد که بدن بعضی از آن ها همانند افرادی بود که در اواخر 20 سالگی هستند در حالی که تعدادی از همین افراد دارای عملکرد بدنی مشابه افراد 60 ساله بودند.

به گفته دن بلسکی، استاد یار پیراپزشکی دانشگاه دوک , با اینکه بیشتر مطالعاتی که تا کنون در این زمینه انجام شده روی سالمندان و افراد پا به سن گذاشته بوده , ما مطالعات خود را روی افرادی که نسبتا جوان  بودند انجام دادیم زیرا معتقدیم که برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با سالخوردگی باید افرادی که هم اکنون در سنین جوانی خود به سر می برند را مورد بررسی قرار دهیم.

بلسکی با اشاره به اینکه از نوسانات شدید موجود در روند بالا رفتن سن افراد بسیار شگفت زده است افزود: بازه 30 تا 60 سال برای سن بیولوژیکی افراد 30 ساله بسیار عجیب و باور نکردنی است.

گفتنی است اطلاعاتی که محققان به وسیله آن ها سن بیولوژیکی افراد را معین کرده بودند از معاینه های ساده انجام شده توسط پزشکان بدست آمده است , اطلاعاتی که بوسیله آن ها پزشکان می توانند بیماران خود را از نحوه تاثیر شیوه زندگی که در پیش گرفته اند روی سلامت بدنشان مطلع سازند. به گفته بلسکی زمانی که به فردی 40 ساله  می گویند که بدن وی شبیه افراد 50 ساله است درک ارتباط این جمله با سلامت بدن او اندکی دشوار به نظر می رسد.

بازگرداندن زمان

در این تحقیق محققان داده های بدست آمده از 1000 بیمار متولد بین سال های 1972 تا 1973 در بیمارستان داندین نیوزلند را مورد بررسی قرار دادند. این افراد قسمتی از مطالعات پیوسته این بیمارستان هستند که وضعیت سلامتی آن ها از لحظه تولد تا کنون توسط پزشکان زیر نظر گرفته شده است. گفتنی است این داده ها با انجام آزمایش های مختلف و مصاحبه های گسترده بدست آمده اند.

محققان با استفاده از داده های موجود از افراد 26 تا 38 ساله نرخ افزایش سن آن ها را مورد بررسی قرار دادند و برای انجام محاسبات خود از BMI , اندازه دور کمر و وضعیت سلامت قلبی آن ها استفاده نمودند.

دانشمندان بعد از انجام محاسبات خود دریافتند افرادی که سریع تر از بقیه در حال پیر شدن هستند هر یک سال سن واقعی شان مساوی با افزایش 3 سال سن بیولوژیکی و ظاهری بدنشان است و همچنین این افراد در طول زندگی خود احساس پیری و سالخوردگی بیشتری می کنند.

علاوه بر این در آزمایشی جداگانه به دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاهی در آمریکا بدون اینکه اطلاعاتی در مورد شخص مورد نظر ارائه شود عکس هایی از شرکت کنندگان در این آزمایش نشان داده شد و آن ها افرادی که سن بیولوژیکی بالاتری داشتند را پیر تر از افرادی که سن بیولوژیکی بدن آن ها کمتر بود شناسایی نمودند.

آیا افراد می توانند ضاهر خود را جوان تر نشان دهند؟

استفاده از علائم بدست آمده از سیستم های مختلف بدنی به دانشمندان کمک می کند تا تصویر بهتری از نحوه تاثیر سالخوردگی روی بدن انسان ها بدست بیاورند. اگر سالخوردگی فرایندی است که تمام ارگان های بدن ما انسان ها را همزمان تحت تاثیر قرار می دهد چیزی که ما انتظار داریم تاثیر گسترده روی سیستم های تمامی این ارگان هاست.

با پیشرفت تحقیقات و بدست آوردن داده های جدید محققان احتمالا سایر علائم حیاتی و تکنولوژی های پیشرفته تری را نیز وارد محاسبات خود نمایند تا به این شکل به نتایج دقیق تر و قابل اعتماد تری دست یابند.

نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد شناسایی تغییراتی که با افزایش سن روی می دهند در اشخاصی که همچنان جزو افراد جوان به حساب می آیند محتمل است , به عنوان مثال محققان توانستند تا کاهش  عملکرد و قدرت ارگان های مختلف را به علت کاهش در سطوح  حواس شناختی مشاهده نمایند.

علاوه بر این یافته ها نشان می دهند که عادات مختلف زندگی افراد در چگونگی و سرعت بالا رفتن سن بیولوژیکی آن ها موثر است.

تیم تحقیقاتی تمامی یافته های خود پیرامون تحقیقات اخیر را در مجله آکادمی ملی علوم به چاپ رسانده است.