حلقه و تیغه تبر برنزی، یوروهای دوران باستان!

طبق نتایج تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده اند، در اروپا و در دوران اولیه مفرغ، مردم از اشیای برنزی خاصی که به شکل ویژه ای از لحاظ فرم و وزن در حد همان زمان استانداردسازی شده بودند، به عنوان اشکال اولیه پول استفاده می کرده اند.

پول از مهم ترین ویژگی های جامعه مدرن بشری است و یکی از اساسی ترین ویژگی های آن، استاندارد سازی است. اما شناسایی این موضوع در پرونده های باستان شناسی، امری دشوار است، چراکه افراد دوران باستان نسبت به امروز دارای سیستم های اندازه گیری دقیقی نبوده اند.

به منظور بررسی بهتر این پدیده، پژوهشگران دانشگاه لایدن هلند انواعی از پول های احتمالی مورد استفاده در دوران باستان اروپا را مورد مطالعه قرار داده اند. این اشیا مربوط به اوایل عصر برنز در اروپای مرکزی بوده اند.

اشیای مورد مطالعه، از جنس برنز بوده و به شکل حلقه، دنده و تیغه های تبر توصیف شده اند. مجریان این مطالعه بیش از 5000 مورد از این اشیا را که از بیش از 100 محل نگهداری جمع آوری کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

محققان هلندی با استفاده از یک اصل روانشناسی معروف به «کسر وبر»، وزن اشیا را با یکدیگر مقایسه کردند. بنا بر این اصل، اگر اشیا از نظر جرم وشکل به اندازه کافی مشابه باشند، انسانی که آن ها را با دست آزمایش می کند، نمی تواند تفاوت وزن آن ها را تشخیص دهد.

این محققان دریافتند که حتی اگر وزن اشیای فوق متفاوت باشد، حدود 70 درصد آن ها به اندازه کافی شبیه به هم هستند که با دست قابل تشخیص نباشند.
آن ها معتقدند چنین شباهت بالایی در شکل و وزن اشیای مورد اشاره، همراه با این واقعیت که تعداد زیادی از آن ها به شکل انبارشده یافت شده اند، نشانه هایی از این موضوع است که احتمالاً از این یوروهای باستانی که به شکل حلقه، دنده و تیغه های تبر برنزی ساخته می شدند، به عنوان نخستین اشکال پول در اروپا استفاده می شده است.

این یافته های جالب را نشریه معتبر PLOS ONE منتشر کرده است.