صنعت دانش بنیان در بورس به رسمیت شناخته شد

سورنا ستاری روز پنجشنبه با اشاره به پذیرش اولیه سامانه درخواست اینترنتی خودرو در بازار بورس، پذیرش اولیه سامانه هوشمند درخواست خودروی(تپسی) در بازار بورس را زمینه‌ساز حضور استارتاپ‌ها در بدنه اصلی اقتصاد کشور دانست.

وی افزود: این موضوع یک اتفاق خوش یمن و مبارک برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری است،  اینکه یکی از شرکت‌های استارتاپی به بازار بورس رسیده و بدنه اصلی اقتصاد حضور آن را پذیرفته است، ورود یک شرکت به بازار بورس را اوج پختگی و بلوغ آن مجموعه می‌دانند،  این اتفاق یعنی پذیرش این شرکت در اقتصاد رسمی کشور، موضوعی که نشان از توانمندی دانشی و تخصصی جوانان کشورماندارد که به عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور وارد شده‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه صنعت دانش‌بنیان و استارتاپی یک صنعت نوظهور در کشور است،  گفت: اگر به ترکیب شرکت‌های بزرگ دنیا تا ۲۰ سال پیش نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در گذشته ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را شرکت‌هایی تشکیل می‌دادند که  بر مبنای دارایی‌های ثابت و مشهود بنا شده و رشد کرده بودند اما امروز اینطور نیست،  امروز از ۱۰ شرکت بزرگ دنیا، تقریبا نیمی را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که در حوزه اینترنت، فناوری و دانش فعالیت می‌کنند.

ستاری افزود: در ایران هم چند سالی است که باب ورود شرکت‌های مبتنی بر ساختارهای اینترنتی و فناورانه به اقتصاد کشور باز شده است و این شرکت‌ها ظرف مدت کوتاهی با اثبات توانمندی‌های خود و با اتکا به نیروی انسانی ماهر و متخصص توانستند جایگاه اصلی خود را در اقتصاد کشور باز کنند و کنار شرکت‌های بزرگ بایستند.

وی ادامه داد: ورود تپسی به بازار بورس قدم اول است، یعنی با این اتفاق، مسیر برای حضور دانش‌بنیان‌ها به این بازار سود ده تسهیل و از این پس خود مردم سرمایه‌داران این شرکت‌های مبتنی بر دانش و نیروی انسانی می‌شوند.

به گفته وی، این موضوع هم به تامین مالی خود شرکت کمک می‌کند و هم سود آن عائد جامعه و مردم می‌شود.

ستاری ادامه داد: این کار به رشد و توسعه آتی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌انجامد و سرعت پیشرفت آنها را بیشتر می‌کند، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت،  امروز اهمیت توسعه صنایع مبتنی بر اینترنت برای همه روشن است، حمایت از این شرکت‌ها یک ضرورت ملی است،  ما معتقدیم که ریل‌گذاری در مسیر حرکت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق باید به یک وظیفه عمومی بدل شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: با ورود این شرکت‌ها به بازار بورس، دیگر خود مردم سرمایه‌گذاران این نوع شرکت‌ها می‌شوند و برای رشد و توسعه‌ آنها تلاش می‌کنند.

ستاری پذیرش اولیه شرکت تپسی در بازار بورس را خبری خوش برای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق دانست و گفت: امیدواریم این اتفاق، شروع ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های توانمند دیگر به این بازار سرمایه باشد. تا با این کار شاهد حضور و اثرگذاری سرمایه‌های دانشی فرزندان کشور در جامعه باشیم. شاید این موضوع مردم را از بازارهای متلاطم طلا و مسکن بیرون بکشد.

استارت‌آپ یا شرکت نوپا  (انگلیسی: startup، کوتاه‌شدهٔ startup company) به یک شرکت یا کسب و کار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است، در حال حاضر در کشور بیش از ۶ هزار استارتاپ فعال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا