برنامه‌ریزی کانادا برای ایجاد شهر بدون زباله

زباله‌های تولیدشده در کلان‌شهرها را می‌توان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیران شهری دانست که جمع‌آوری و انتقال آن‌ها همواره هزینه‌های زیادی را بر دوش مالیات‌دهندگان تحمیل کرده و بخش مهمی از بودجه شهری را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر انباشت زباله‌ها یک معضل زیست‌محیطی محسوب شده و تبعات خاص خود را در پی دارد.

در این طرح جاه‌طلبانه ولی منطبق با واقعیت و نیازهای زیست‌محیطی، علاوه بر مواد پلاستیکی، فلزی و … که قابل بازیافت هستند، تمامی زباله‌های قابل‌تجزیه شامل مواد آلی و پسماندهای غذایی در سطل‌های بزرگ کمپوست جمع‌آوری‌شده و به کود تبدیل می‌شوند.

بازیافت زباله‌ها اگرچه یک راهکار منطبق با محیط زیست محسوب می‌شود اما بسیاری از مواد غذایی و دور ریزهای خانگی قابل بازیافت نیستند و دفن آن‌ها هم مشکلات زیادی در پی دارد. به تازگی برنامه ریزان شهری در شهر مونترال از استان کبک در کشور کانادا از طریق یک برنامه بلندپروازانه قصد دارند در بازه زمانی ده ساله، این شهر را به یک شهر بدون زباله تبدیل کنند. بر اساس این پروژه تا سال ۲۰۳۰ میزان زباله باقیمانده این شهر به صفر خواهد رسید. پیش‌ازاین چهل شهر در گوشه و کنار جهان متعهد شده بودند بیش از ۷۰ درصد از زباله‌های تولیدشده خود را بازیافت کنند اما در این طرح جدید، مدیران شهر مونترال تلاش می‌کنند بازیافت زباله‌ها را به ۸۵ درصد رسانده و در پایان طرح به رقم رؤیایی ۱۰۰ درصد دست پیدا کنند.

در این طرح جاه‌طلبانه ولی منطبق با واقعیت و نیازهای زیست‌محیطی، علاوه بر مواد پلاستیکی، فلزی و … که قابل بازیافت هستند، تمامی زباله‌های قابل‌تجزیه شامل مواد آلی و پسماندهای غذایی در سطل‌های بزرگ کمپوست جمع‌آوری‌شده و به کود تبدیل می‌شوند. این کود می‌تواند برای مصارف مختلف کشاورزی و باغداری مورداستفاده قرار گیرد. به گفته مدیران ارشد مونترال، این طرح باهدف مبارزه با تغییرات آب و هوایی اجرا می‌شود.

از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های کلان‌شهری در مونترال به‌گونه‌ای تدوین خواهد شد که تولید پلاستیک‌های یک‌بارمصرف که بخش عمده‌ای از زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهد، متوقف‌شده و در کنار این موضوع صنایع و کارخانه جات نیز باید از تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

 گفتنی است که این طرح علی‌رغم موافقان بسیار، دارای منتقدانی نیز هست و این افراد نسبت به قابل‌اجرا بودن پروژه بازیافت کامل زباله‌های شهری ابراز تردید کرده و معتقدند سازوکار این برنامه روشن نبوده و مشخص نیست که چگونه می‌توان در واقعیت به این اهداف دست پیدا کرد.

مدیران شهری مونترال در پاسخ می‌گویند مقدمات ساخت یک کارخانه کمپوست در این شهر فراهم‌شده و تا چند سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌این‌ترتیب از تولید گاز متان بر اثر از دفن زباله، پیشگیری شده و به محیط‌زیست آسیب نخواهد رسید.

در این میان همکاری و حمایت مردم شهر بسیار مهم بوده و نباید نقش شهروندان را در موفقیت طرح نادیده گرفت. در خاتمه گفتنی است مقامات سیاسی مونترال علاوه بر بسته‌های تشویقی برای ترغیب مردم به مشارکت در این طرح، برنامه موسوم به مالیات سبز را ارائه کرده‌اند که بر اساس آن میزان مالیات هر خانوار بر اساس وزن زباله‌های تولیدی آن واحد مسکونی محاسبه خواهد شد. احتمالاً این طرح از سال ۲۰۲۵ به بعد اجرایی می‌شود.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا