چرا مدفوع پستانداران همواره قهوه‌ای است؟

حتماً تاکنون توجه کرده‌اید که تمامی پستانداران دارای بافت و رنگ مدفوع یکسانی هستند و به استثنای برخی مواد غذایی هضم نشده که برای مثال در مدفوع علفخواران دیده شده و گاهی ممکن است کمی تغییر در رنگ و بافت آن ایجاد کند، همواره رنگ مدفوع این گروه از جانوران قهوه‌ای است.

از دیدگاه علمی رنگ قهوه‌ای مدفوع در اثر زنجیره فرآیندهای هضم که با تجزیه گلبول‌های قرمز قدیمی و مرده که باید از بدن خارج شوند و با هدف تولید ماده شیمیایی به نام بیلی روبین (bilirubin) آغاز می‌شود، ایجاد می‌گردد. این فرآیند در نهایت به کبد ختم خواهد شد.  این مرحله از گوارش، جایی که این گلبول‌های قرمز از رده خارج با صفرا مخلوط می‌شوند، پایه قهوه‌ای‌رنگ مدفوع پستانداران شکل گرفته و در ادامه صفرا در روده حرکت می‌کند.

از سوی دیگر می‌دانیم که مواد غذایی مورد مصرف پستانداران علفخوار و گوشت‌خوار، طیف رنگی وسیعی را شامل می‌شود و در این میان شاید موجودات همه‌چیزخواری مانند انسان در سفره غذایی خود انواع خوراکی‌ها با رنگ‌های مختلفی را مصرف می‌کنند. معمولاً این مواد غذایی همگی به شکل خروجی یکسانی از بدن خارج شده و تفاوت چندانی در نوع مدفوع افراد با رژیم‌های غذایی مختلف دیده نمی‌شود.

از منظر علمی دلیل این موضوع به ساختار خاص سیستم گوارش ما باز می‌گردد. به طور عادی به جهت اینکه مواد غذایی مدت طولانی در روده‌ها می‌مانند و عملیات هضم این غذاها بسیار طولانی است تا مواد مغذی موجود در آن‌ها به طور کامل جذب شود، بیشتر رنگ‌دانه‌های مواد غذایی نیز طی این فرایند هضم شده و رنگ خود را از دست می‌دهند. البته در این میان رنگ‌دانه برخی مواد خوراکی از قبیل لبو یا  چغندر یک استثناء قابل‌توجه محسوب شده و همواره پس از مصرف آن می‌توانید تغییر رنگ مشهودی را در خروجی ادرار و مدفوع خود مشاهده کنید.

حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا رنگ مدفوع پستانداران همواره قهوه‌ای است. از دیدگاه علمی رنگ قهوه‌ای مدفوع در اثر زنجیره فرآیندهای هضم که با تجزیه گلبول‌های قرمز قدیمی و مرده که باید از بدن خارج شوند و با هدف تولید ماده شیمیایی به نام بیلی روبین (bilirubin) آغاز می‌شود، ایجاد می‌گردد. این فرآیند در نهایت به کبد ختم خواهد شد.  این مرحله از گوارش، جایی که این گلبول‌های قرمز از رده خارج با صفرا مخلوط می‌شوند، پایه قهوه‌ای‌رنگ مدفوع پستانداران شکل گرفته و در ادامه صفرا در روده حرکت می‌کند.

در روده بزرگ باکتری‌های موجود در سیستم گوارش، بیلی روبین را به ماده شیمیایی دیگری به نام استرکوبیلین (stercobilin) تبدیل می‌کنند که قهوه‌ای‌رنگ است. این فرایند تقریباً در همه پستانداران رخ داده و به همین دلیل رنگ مدفوع ما همواره در طیف قهوه‌ای مشاهده می‌شود.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا