چه کسی هوای پاک نمی خواهد

رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور روز سه شنبه در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک افزود: قانون هوای پاک را به هر قیمتی اجرا خواهیم کرد؛ حال می خواهد فریاد خودروساز، صنوف مختلف و کارخانه ها بلند شود.

وی ادامه داد: قانونی تصویب شد به تایید رسید و به دولت و سازمان محیط زیست ابلاغ شد بنابراین باید به هر قیمتی اجرا شود.
کلانتری افزود: موظف هستیم کمک کنیم کشور به توسعه پایدار برسد، وضعیت معیشت مردم بهبود یابد و شغل ایجاد شود اما در عین حال هم موظف هستیم هوا و آب پاک برای مردم داشته باشیم.

کلانتری گفت: محیط زیست کشور از لحاظ آلودگی هوا،آب، خاک و محیط وضعیت خوبی ندارد و دلیل اصلی آن این است که ما بیشتر ازآنکه به جامعه آموزش دهیم و مردم را با حقوقشان آشنا کنیم ، بیشتر عمر ما به تبلیغ گذشته است.
وی افرود:تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری های زیست محیطی را برای مردم به ارمغان آورده است.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: کشوری که با قوانین رانتی بخواهد زندگی مردم را تنظیم کند و حمایت های بی حد و حصری از رفتارهای رانت گونه داشته باشد پیامدهای آن به هم ریختن وضع زندگی مردم است.
وی اظهار کرد: در عمل مردم مردم زیاد می گوییم اما وقتی رانت های اقتصادی پیش می آید مردم فراموش می شوند.
کلانتری ادامه داد:آنهایی که هوای ناسالم را به وجود آوردند ، آنهایی که الوده می کنند هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی بسیار قوی هستند.
وی افزود: از سوی دیگر همه چیز را نمی شود بازهم به مردم تحویل داد، هم اجازه دهیم گازوییل آلوده تولید شود ، خودروهای آلوده کننده اجازه ورود به خیابان ها را داشته باشند، ساخت و سازها متوقف نشوند ، حمل و نقل عمومی فرسوده باشد، و از سوی دیگر بیچاره مردم بگویند ما هوای پاک می خواهیم.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: واقعیت این است که یک خلأ قانونی از نظر اجرایی در کشور وجود دارد.وقتی مسوولان و مدیران می گویند کارخانه ای آلوده است وقتی به سراغ تعطیل کردن آن می رویم می گویند می خواهید افراد را بیکار کنید.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: قانون هوای پاک تکلیف را روشن کرده است با تمام همکاران به تفاهم رسیدیم که آن را اجرا کنیم، اما به علت محدودیت بسیار شدید بودجه ای که هم دولت و هم سازمان محیط زیست با آن روبرو هست نمی توانیم کارهای پر هزینه انجام دهیم باید اولویت هزینه کرد را با بیشترین بازدهی در نظر بگیریم.
وی افزود: اکنون در مجلس شورای اسلامی فصل بودجه است و همه به دنبال هزینه هستند اما هیچ کسی به دنبال درآمد نیست، اگر قرار است قانون اجرا شود باید کارهای زیربنایی انجام شود که تمام اینها هزینه است که برای جبران آن باید درآمد دولت افزایش یابد.
کلانتری تاکید کرد: با گران کردن مخالفت می شود، با افزایش مالیات برخورد می شود دراین صورت چگونه درآمد دولت افزایش یابد درحالیکه برای اجرای قوانین باید درآمد دولت را بالا ببرند.

هوای پاک قطعا حق مردم است

وی با اشاره به اینکه محیط زیست بخشی از زندگی مردم است، گفت: متاسفانه با گذشت 40 سال از انقلاب هنوز در جاهایی شاهد حرکات پوپولیستی و عوام فریبانه در کشورهستیم.
کلانتری با طرح این سوال که چه کسی هوای پاک نمی خواهد، افزود: هوای پاک بر اثر یکسری شرایط به وجود می اید که اگر اجرا نشود داد همه را درمی آورد، هوای پاک قطعا حق مردم است درواقع می توان گفت جلوتر ازحق هسته ای ، حق هوای پاک و آب پاک است که برای داشتن آن باید اراده ملی در کشور به وجود آید.
وی ادامه داد: وقتی که شرط و شروط داشتن هوای پاک ظهور می کند، یکی یکی عقب می کشند، وزارت نفت می گوید ، نمی توانم گازوییل پاک تولید کنم، وارد کنید. از سوی دیگر فشار می آورند وسایل نقلیه گاز سوز برای کمتر آلوده کردن فیلتر نصب کنند، درحالیکه وقتی گازوییل سالم نیست در مدت 24 ساعت فیلتر از کار می افتد.
کلانتری گفت: زمانیکه با گازوییل بسیارغیراستاندارد درمشهد و اصفهان مواجه هستیم فیلتر که هیچ ، مردم چگونه باید نفس بکشند. دو سوم خودرو های گازوییل سوز شهرهای کشور فرسوده است، همچنان شاهد کامیون های 45 ساله در تهران هستیم که امیدوارم قانون هوای پاک بتواند به از رده خارج کردن آنها کمک کند اما اگر اراده ملی نباشد این قانون نیز کارساز نخواهد بود.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بعنوان مثال در سال 61 قانون توزیع عادلانه آب در کشور تصویب شد و کم و بیش نیز اجرا می شود اما امروز به جایی رسیدیم که تهدید آب نه تنها محیط زیست بلکه زندگی مردم را تهدید می کند، درحالیکه اگر درست اجرا می شد قطعا وضعیت آب امروز در کشور بهتر بود.
کلانتری به بروز گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه محیط زیست از حقابه زیست محیطی خبر نداشت و امروز گرد و غبار تمام خوزستان و غرب کشور را با منشاء داخلی درگیر کرده است. داشتن قانون خوب است اما اجرای آن به مراتب مهم تر از اصل وجود قانون است.

 فوت 29 هزار نفر در سال بر اثر آلودگی هوا
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت و آموزش پزشکی سالانه 29 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا فوت می کنند.
وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست موظف است قانون را اجرا کند و اگر آیین نامه های اجرایی قانون هوای پاک تا پایان سال نهایی شود با قدرت آن را اجرا خواهیم کرد.
وی به محدودیت های مالی در کشور اشاره کرد و گفت: بودجه سازمان محیط زیست نصف سازمان دامپزشکی، یک سوم سازمان جنگل ها و چهار برابر شورای نگهبان است که انتظار داریم با پول کم راندمان بالا داشته باشیم و باید به گونه ای مدیریت کنیم که این پول کم با بهترین عملکرد هزینه شود.
کلانتری گفت: قرار است 2 میلیارد دلار برای پسماندهای کشور با اولویت استان های شمالی از صندوق
توسعه ملی تخصیص داده شود که هنوز بلاتکلیف است همچنین اعتبارات تصویب شد ه برای ریزگردها از این صندوق نیز فعلا معلق شده است.
وی تاکید کرد: نباید انتظار داشت تخریبی که در مدت 40 سال اتفاق افتاد در طول 40 ماه برگرد انده شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بروز آتش سوزی در جنگل های لرستان اشاره کرد و گفت: رفتار ما در 40 سال گذشته سبب خشک شدن جنگل ها و بروز آتش در آنها شده است. تولید و خودکفایی چیز خوبی است اما وقتی بیش از حد به محیط زیست فشار وارد شود عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.
کلانتری گفت: در سال 61 بحث 63 میلیون واحد دامی در مراتع بود که در آن زمان متخصصان مرتع معتقد بودند بیش از ظرفیت مراکز است اما امروز به 123 میلیون راس رسیده است که نتایج آن را در سوختن جنگل می بینیم.

دکتر عیسی کلانتری خاطرنشان کرد: 55 درصد خوردروهای شرکت واحد در تهران فرسوده هستند و خودشان نیز به این موضوع اقرار دارند اما نوسازی این میزان به اعتباری زیادی نیاز دارد ، همچنین برآورد شده است برای خروج خودروهای فرسوده به 7 تا 8 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر مدیر کلی یک رییس سازمان محیط زیست کشور است، گفت: مدیران کل خودشان باید استان خود را مدیریت کنند و نیازی ندارند از تهران اجازه بگیرند مگر در مواردی که قانون به صراحت تعیین کرده است.
کلانتری تاکید کرد: در اجرای قوانین به ویژه قانون هوای پاک از هیچکس نترسید وباج ندهید چه باج سیاسی و چه باج اداری تا مردم به حق مسلم خود که داشتن هوای پاک است برسند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا