اینترنت اشیا کسب‌وکار سنتی را به زانو درمی‌آورد

اینترنت اشیاء و خداحافظی با کسب‌وکارهای گذشته

اینترنت اشیاء مدل‌های قدیمی کسب‌وکار را به چالش کشیده است. کمپانی‌های امروزی برای موفقیت مجبورند که اصول مربوط به ارزش‌آفرینی کسب‌وکار خود را مورد بازبینی اساسی قرار دهند. چراکه در دنیای به هم متصل امروز، تمام مناسبات کسب‌وکارهای گذشته در حال دگرگونی است.

زمانی که اشیاء همزمان قابلیت حس کردن و برقراری ارتباط را پیدا می‌کنند، به سرعت تبدیل به به ابزارهایی می‌شوند که می‌توانند پاسخگوی محیط خود باشند. در این شرایط سیستم‌های اطلاعاتی به‌شکل قابل توجهی رشد کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها بدون دخالت انسان قادر به فعالیت شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان فرآیند تولید محصول را با استفاده از سنسورهای حساس کنترل کرد و از این طریق باعث افزایش کارآیی شد. درواقع زمانی‌که محیط به صورت پیوسته تحت کنترل قرار می‌گیرد، اصلاحات لازم به‌موقع و بدون اتلاف وقت به اجرا درمی‌آید و تهدیدها و ریسک‌هایی که ممکن است در روند کسب‌وکار اختلال ایجاد کنند، به حداقل می‌رسند.

محققان بر این باورند که از این به بعد مخرب‌ترین تهدیدات و بزرگترین مزایای رقابتی در یک کسب‌وکار تنها از طریق دیجیتالی‌سازی یک محصول یا خدمت به وجود نخواهد آمد، بلکه ارزش واقعی در «خلق» یک مدل کسب‌وکار جدید خواهد بود. به گفته آن‌ها تا پایان سال 2017، بیش از 20 درصد از سازمان‌ها، دارای خدمات امنیتی دیجیتالی با استفاده از دستگاه‌ها و خدمات اینترنت اشیاء خواهند بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بخش بزرگی از سازمان‌ها طی سال آینده بودجه بیشتری را به مواردی مانند تحلیل و امنیت داده‌ها اختصاص دهند.

 

اینترنت اشیاء در جهان

این روند با سرعتی باورنکردنی رو به رشد است، به‌طوری‌که کشورهای اروپایی بسیاری از پروژه‌های خود را در راستای استقبال از حوزه اینترنت اشیاء و تکنولوژی‌ها و دانش‌های مرتبط با آن راه‌اندازی کرده‌اند. در سال 2016، سازمان‌های سراسر جهان 737 میلیارد دلار صرف سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و اتصال‌پذیری اینترنت اشیاء کرده‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، مخارج اینترنت اشیاء تا سال 2020 به 1.29 تریلیون دلار خواهد رسید.

اینترنت اشیاء همچنین رونق گرفتن بسیاری از استارت‌آپ‌های وابسته به خود را در جهان به دنبال داشته است. یک مثال در این زمینه اولین شبکه Li-Fi است که توسط یک استارت‌آپ در کنگره جهانی موبایل رونمایی شد.  این سیستم که برای انتقال داده‌ها به‌جای امواج رادیویی از نور نامرئی استفاده می‌کند تا 45Mbps را پشتیبانی کرده و تا چند ماه آینده برای استفاده در خانه‌ها و دفاتر کار به بازار عرضه خواهد شد.

علاوه بر کسب‌وکارهای جدیدی که بر پایه اینترنت اشیاء در حال شکل‌گیری است، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ باسابقه نیز به این عرصه وارد شده‌اند و ایده‌های جدید خود را در این حوزه دنبال می‌کنند.

ارتش آمریکا و کمپانی سامسونگ در تلاش‌اند تا با همکاری یکدیگر شبکه بی‌سیم 5G پرسرعت، کم‌تأخیر، ارزان‌تر و با امنیت بیشتری را بسازند. به‌این‌ترتیب، می‌توان از سطوح بالاتری از رمزگذاری بهره‌مند شد، بدون این‌که سرعت اتصال کاهش یابد.

ناسا و شرکت تاکسیرانی آنلاین «اوبر» نیز قصد دارند با همکاری یکدیگر رؤیای تاکسی‌های پرنده را به واقعیت تبدیل کنند. شرکت اوبر در حال‌ توسعه نرم‌افزاری است که وظیفه آن کنترل و مدیریت مسیرهای تاکسی‌های پرنده خواهد بود. این شرکت قصد دارد تا سال 2020 در شهرهای دالاس، دبی و لس‌آنجلس شبکه تخصصی برخاستن و فرود وسایل نقلیه هوایی را راه‌اندازی کند. البته ناگفته نماند که برای محقق شدن این ایده، مشکلات و مسائل بسیاری باید برطرف شود. مسئله ترافیک هلیکوپترها، هواپیماها و پهپادها نیز موضوع مهمی است که باید در نظر گرفته شود. این شرکت برای این پروژه، تعداد کارکنانش را دو برابر خواهد کرد.

 

هوش مصنوعی، کارآفرین آینده

گارتنر پیش‌بینی کرده است که ظرف چند سال آینده، هوش مصنوعی در بخش‌های عمومی، آموزشی و درمانی ایجاد شغل خواهد کرد. طبق همین پیش‌بینی تا سال 2021، این فناوری 2.9 تریلیون دلار ارزش کاری به وجود می‌آورد و 6.2 میلیارد ساعت به بهره‌وری کارکنان می‌افزاید.

درحقیقت می‌توان گفت هوش مصنوعی بیش از آن‌که از بین‌برندۀ مشاغل باشد، به ایجاد شغل کمک خواهد کرد.

 

درباره اینترنت اشیا بیشتر بخوانید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا