آغاز سی و چهارمین دور پژوهش های قطب جنوب

همزمان با آغاز فصل زمستان در نیمکره شمالی و کاهش دما در این مناطق  دشوار شدن فعالیت و پژوهش در قطب شما، شرایط متفاوتی در نیمکره جنوبی حاکم بوده و این قسمت از کره زمین در حال سپری کردن روزهای گرم تابستان است. این شرایط فرصتی ایده آل برای انجام پژوهش های قطبی در قاره جنوبگان محسوب می شود و به همین دلیل کشتی یخ شکن پژوهشی Xuelong به معنی اژدهای برفی با هدف انجام سی و چهارمین دور پژوهش های قطب جنوب به ماموریت اعزام شده است. این کشتی روز سوم دسامبر برابر با سیزدهم آذرماه وارد قطب جنوب شده و مطالعات خود را آغاز کرد.

اژدهای برفی روز 8 نوامبر سال جاری میلادی از بندر شانگهای به سمت قطب جنوب روانه شده بوده و محققان این تیم پژوهشی مقدمات اولیه را جهت انجام تحقیقات جدید در ایستگاه پنجم چین در قطب جنوب را فراهم خواهند کرد که یکی از اهداف کلیدی این سفر محسوب می شود.

اژدهای برفی روز 8 نوامبر سال جاری میلادی از بندر شانگهای به سمت قطب جنوب روانه شده بوده و محققان این تیم پژوهشی مقدمات اولیه را جهت انجام تحقیقات جدید در ایستگاه پنجم چین در قطب جنوب را فراهم خواهند کرد که یکی از اهداف کلیدی این سفر محسوب می شود.

این کشتی یخ شکن پژوهشی تا کنون ماموریت های متعددی را در قطب انجام داده است که از مهمترین آن ها می توان به  ماموریت ساخت یک پایگاه مبدا برای سیستم های ماهواره ای ناوبری بایدو  اشاره کرد. این پایگاه، به جمع آوری و آماده سازی داده ها و اطلاعات خواهد پرداخت و از نظر فنی، سیستم ناوبری را پشتیبانی کرده و برای بررسی های قطب جنوب و فعالیت های نقشه برداری در آنجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  

یکی دیگر از ماموریت های این تیم پژوهشی، پیدا کردن و انتخاب محل مناسب به عنوان فرودگاه برای  هواگردهای ثابت بال (fixed-wing aircraft) همانند هواپیماها، گلایدرها، پاراگلایدرها و بادبادک ها، بر صفحه های یخ در نزدیکی پایگاه پژوهشی Zhongshan تعیین شده است. از دیگر فعالیت های پژوهشی که در اقیانوس منجمد  جنوبی ، قابل پیگیری است می توان به تحقیقات در مواردی همچون آب شناسی، هواشناسی، زمین شناسی دریایی، زیست شناسی دریایی و دیگر موضوعات مرتبط اشاره کرد.

کشتی یخ شکن اژدهای برفی در سال 1993 و در کشور اوکراین ساخته شده است و عموما برای مطالعات و اکتشافات قطبی مورد استفاده قرار می گیرد. این کشتی یخ شکن در سال 2007 به صورت عمده تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال 2013 نیز اقداماتی جهت نوسازی و تجهیز آن انجام شد . سفارش ساخت این کشتی در تاریخ یکم ژانویه سال 1990 میلادی ارائه شده و عملیات ساخت آن در روز اول مارچ سال 1993 به اتمام رسید .

گفتنی است ژولونگ یا اژدهای برفی ، صرفا یک کشتی پژوهشی محسوب شده و ظرفیت آن 15 هزار و 352 تن و طول آن یکصد و شصت و هفتر متر است. اژدهای برفی در شرایط عادی می تواند با سرعت 33 کیلومتر در ساعت در آب های دریائی حرکت کرده و در دریاهای یخزده نیز می تواند با سرعت 3 کیلومتر در ساعت ، یخ ها را شکافته و به حرکت خود ادامه دهد . گفتنی است این کشتی توانائی حمل سی و چهار نفر خدمه و 128 مسافر ( پژوهشگر ) را دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا