پایانی بر داستان تلخ فقر

با تصویب قطعنامه 47/196 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر 1992، تاریخ 17 اکتبر (25 مهر) به نام روز بین المللی ریشه کنی فقر (International Day for the Eradication of Poverty) نامگذاری شد.

این اقدام در حقیقت تلاشی برای افزایش آگاهی فرهنگی جامعه جهانی نسبت به موضوع فقر و درک بهتر شرایط افراد فقیر، حمایت از تلاش ها در جهت مبارزه با فقر و سازماندهی اقدامات جهانی با هدف ریشه کنی فقر است.  

چهره هزار رنگ فقر

ابعاد مختلف فقر، غیرقابل تصور است؛ از کودکان شیرخوار آفریقایی با بدن هایی نحیف تا کودکانی خردسالی که باوجود جثه کوچک، به تأمین معیشت خانواده کمک می کنند، از مادرانی حسرت زده ای که در میان زباله ها بدنبال غذایی برای کودکان خود هستند تا پدرانی که سخت ترین و بدترین شرایط کاری را بخاطر خانواده هایشان تحمل می کنند.

فقر یک مسأله شخصی و فردی نیست و تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن، جوامع، کشورها و جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این مسأله باعث شده که مبارزه با فقر، یکی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد باشد.

فقر در نگاه آمار

پیشرفت های قابل توجهی در زمینه مراقبت های بهداشتی، تولید موادغذایی، ایجاد شغل و تهیه مسکن در سطح جهان صورت گرفته و میلیون ها نفر از فقر شدید رهایی پیدا کرده اند. با این حال، بروز درگیری و جنگ در برخی نقاط جهان، در کنار تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی باعث عقب گرد برخی جوامع شده و می توان به وضوح، سایه فقر را بر سر مردم برخی از مناطق مشاهده کرد.

  • 836 میلیون نفر همچنان در فقر شدید زندگی می کنند
  • از هر 5 نفر، یک نفر در کشورهای درحال توسعه با درآمد روزانه کمتر از 1.25 دلار زندگی می کند
  • اکثریت افراد با درآمد کمتر از 1.25 دلار در دو منطقه جنوب آسیا و آفریقا ساکن هستند
  • بالاترین نرخ فقر در کشورهای کوچک و آسیب دیده از جنگ مشاهده می شود

فقر در قلب ثروت

از هر 5 کودک در کشورهای ثروتمند، یک کودک در فقر به سر می برد! شاید از شنیدن این جمله تعجب کرده باشید، اما گزارش ماه ژوئن یونیسف حاکی از آن است که در برخی کشورها با درآمد بالا، کودکان از وضع چندان مطلوبی برخوردار نیستند.

بروز درگیری و جنگ در برخی نقاط جهان، در کنار تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی، شرایط را برای مردم فقیر، وخیم تر کرده است

براساس این گزارش، در کشورهای ثروتمند، از هر 8 کودک، یک کودک با خطر گرسنه ماندن مواجه است. به عنوان مثال، در ایالات متحده و انگلستان، از هر 5 کودک، یک کودک با ناامنی غذایی رنج می برد. در کشورهای دانمارک، نروژ و ایسلند نیز از هر 10 کودک، یک کودک در فقر به سر می برد.

صدایی که شنیده می شود!

در بیست و پنجمین سالگرد نامگذاری روزی خاص به نام فقر، "به فراخوان 17 اکتبر برای پایان دادن به فقر پاسخ دهید: مسیری به سمت جوامع فراگیر و صلح آمیز" به عنوان شعار سال 2017 تعیین شده است. امروز فرصتی است که صدای فقرا بیش از پیش شنیده شده و تلاش ها برای ریشه کنی فقر تجمیع شوند.

ایجاد یک اتحاد با شهروندان و یادآوری اهمیت ارزش های انسانی، همبستگی و هم صدایی در دعوت به اقدام برای پایان دادن به فقر در هر نقطه از جهان، از مهمترین موضوعاتی هستند که در شعار امسال روز بین المللی ریشه کنی فقر مدنظر قرار گرفته اند.

فقرا در خط مقدم مبارزه با فقر

ایجاد یک آینده پایدار نیازمند اتخاذ سیاست ها و استراتژی های ملی و بین المللی برای پایان دادن به درگیری وخشونت، تشدید تلاش ها برای ریشه کنی فقر و تبعیض، و تضمین بهره مندی همه افراد از حقوق انسانی است.

در کنار تلاش جوامع، دولت ها، سازمان ها و نهادهای بین المللی، فقرا در قلب مقابله با فقر قرار دارند؛ تا زمانی که اراده و خواست واقعی برای پایان دادن به داستان تلخ فقر در بین فقرا شکل نگیرد، تلاش ها در این زمینه اثربخش نخواهند بود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: weforum / peoplesworld / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا