پروژه مخفی روسیه در ایستگاه بین المللی فضائی

در ساعات نخستین روز پنچ شنبه گذشته بر اساس روال عادی؛ یک فضاپیما از ایستگاه فضائی بایکونور در قزاقستان اقدام به حمل آب، غذا و سایر ملزومات مورد نیاز برای شش فضانورد مقیم ایستگاه بین المللی فضائی کرد اما در این میان یک موضوع کاملا غیر عادی بود. فضاپیمای سویوز  MS-07 روسیه یک مورد مخفیانه را نیز با خود حمل می کرد!

مقامات آژانس فضائی روسیه در پاسخ به سوال رسمی ناسا درباره عملکرد این دستگاه تنها به طور مبهمی اشاره کرده اند که این وسیله برای یک آزمایش علمی استفاده خواهد شد و هیچ گونه جزئیاتی از سیستم مرموز فوق را اعلام نکردند. این واکنش موجب حیرت مقامات سازمان فضائی ناسا شده است زیرا تمامی پنج آژانس فضائی که از ایستگاه بین المللی فضائی استفاده می کنند تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به سیستم ها و ادوات خود در ایستگاه بین المللی فضائی را اعلام و اطلاعات آن را منتشر کرده اند.

یک سازه دیده نشده و عجیب که به فضاپیما منتقل شده و به ایستگاه بین المللی فضائی فرستاده شد، موردی که ناسا نیز درباره آن اعلام شگفتی کرده و اظهار داشت که هیچ  تصوری از ماهیت و عملکرد این سیستم ندارد. کارشناسان ناسا در تصاویر منتشر شده از این فضاپیما موفق به شناسائی نوعی ابزار شده اند که در ماموریت فضائی فوق به مدار زمین فرستاده شده است.

از آن جائی که تصاویر متعددی از ماموریت MS-07 منتشر شده است، این وسیله ناشناخته توسط بسیاری از عکاسان ثبت شده و این مساله نشان می دهد که مقامات روسیه تلاشی برای پنهان کردن آن انجام نداده اند ولی مقامات آژانس فضائی روسیه در پاسخ به سوال رسمی ناسا درباره عملکرد این دستگاه تنها به طور مبهمی اشاره کرده اند که این وسیله برای یک آزمایش علمی استفاده خواهد شد و هیچ گونه جزئیاتی از سیستم مرموز فوق را اعلام نکردند. این واکنش موجب حیرت مقامات سازمان فضائی ناسا شده است زیرا تمامی پنج آژانس فضائی که از ایستگاه بین المللی فضائی استفاده می کنند تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به سیستم ها و ادوات  خود در ایستگاه بین المللی فضائی را اعلام و اطلاعات آن را منتشر کرده اند.

گفتنی است در طول تاریخ نوزده ساله فعالیت ایستگاه بین المللی فضائی، این برای نخستین بار است که یکی از کشورهای مشارکت کننده در فعالیت های ایستگاه، عملی را به طور مخفیانه و بدون اطلاع سایرین انجام داده و ابزاری ناشناخته را به این مرکز ارسال کرده است البته در ماه ژوئن نیز یک ماهواره آمریکائی از فاصله بسیار نزدیک و غیر معمول ایستگاه فضائی عبور کرد که دلیل آن مبهم بوده و هیچ کسی علت یا هدف این ماموریت را نمی داند. شایان ذکر است بین این ماموریت ماهواره آمریکائی و عملیات جدید روسیه تفاوت هائی وجود دارد زیرا دستکم موقعیت و محل این ماموریت اسرار آمیز ماهواره ناسا مشخص بوده و این ماهواره دقیقا در محلی که فضاپیمای M-24M در سال  2014 توسط مهندسین روسیه برای انجام آزمایش Otrazhenie-5 انجام داده بودند قرار گرفت.

روسیه در این آزمایش یک حسگر نوری طراحی شده برای نظارت بر پدیده های جوی و خواص بازتابنده آن را استفاده کرده بود و احتمالا ماهواره ناسا در حال جمع آوری اطلاعاتی در این رابطه به ایستگاه بین المللی نزدیک شده بود. البته مدت زمان ماموریت حسگر روسی Otrazhenie-5 کوتاه بوده و این سیستم پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از ایستگاه فضائی جدا شده و منهدم شده بود.

گفته می شود این مطالعات و ماموریت انجام شده می تواند اهدافی نظامی داشته و از آن برای شناسائی زودهنگام فعالیت های موشکی و استفاده جهت سیستم اخطار سریع در مواجه با موشک ها و سایر اهداف نظامی استفاده می شود. کارشناسان ناسا احتمال می دهند سیستم جدید منتقل شده به ایستگاه بین المللی فضائی، نوع پیشرفته و تکامل یافته Otrazhenie باشد هرچند که ظاهر آن تقریبا ناشناخته و متفاوت با نمونه پیشین بود. این موضوع باعث بدگمانی مقامات ناسا و اظهار ناخشنودی ان ها از روند رخ داده، شده است. فضاپیمای سویوز که روز پنج شنبه به سمت ایستگاه بین المللی فضائی پرتاب شد، سه ساعت پس از جدا شدن از سکوی پرتاب، به محل ماموریت خود رسیده و این خود رکوردی در انجام ماموریت های مشابه محسوب می شود که مدت زمان مورد نیاز جهت ارسال تجهیزات فضائی به ایستگاه را به نصف مدت زمان پیشین تقلیل داده است. گفته می شود این فضاپیما تا ماه مارچ سال 2018 به ایتسگاه بین المللی فضائی متصل خواهند بود.

منبع: popularmechanics