ترمیم ضایعات آلزایمر با خواب بیشتر

تاکنون مطالعات متعدد ثابت کرده است که خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات و داشتن حافظه ای بهتر دارد، اما در مطالعه جدید که بر روی مگس های سرکه به انجام رسیده مشخص شد خواب زیاد می تواند آسیب های مخرب عصب شناختی که از شکل گیری خاطرات جدید جلوگیری می کند را مورد ترمیم قرار می دهد.

در این مطالعه، سه دسته مگس سرکه مورد بررسی قرار گرفتند. در دسته اول، برخی ژنهای این حشره دستکاری شد تا حالتی شبیه به آلزایمر در آن ایجاد شود. در دسته دوم نیز برخی ژن های دیگر دستکاری شدند تا به این ترتیب ایجاد پیوندهای عصبی جدید برای ثبت خاطرات نو برای مغز دشوار شود. در گروه سوم نیز ژنهای دستکاری شده سبب ایجاد تعداد بسیار زیادی پیوند عصبی جدید شد.

بررسی بیشتر نشان داد که خواب اضافه می تواند به حل این مشکلات بیانجامد. در این آزمایش، برخی سلول های کلیدی مغز تحریک شدند تا به این ترتیب تولید پروتئینی که به خواب بیشتر این حشره می انجامد افزایش یابد. سه تا چهار ساعت خواب بیشتر در طی دو روز سبب شد حشره بتواند قابلیت تثبیت خاطرات را بازیابی کند. د رواقع با وجود اینکه ژن مرتبط با تثبیت خاطرات در این مگس ها همچنان عملکردی نداشت، اما خواب زیاد توانست عملکرد طبیعی حاصل از این ژنها را ایجاد کند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا