تربیت سالانه 100 محقق در حوزه علوم پزشکی در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در مراسم دومین جشن دانش آموختگی دوره های دکترای پژوهشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: 500 مرکز تحقیقاتی مصوب در حوزه پزشکی در کشور داریم که هر کدام از این مراکز دستکم به پنج عضو هیات علمی پژوهشی نیاز دارند و باید در سال های آینده تا 2 هزار و 500 نفر از فارغ التحصیلان دکترای پژوهشی علوم پزشکی را جذب کنند.
وی افزود: باید برای این مراکز تحقیقاتی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و بودجه کافی در اختیار آنها گذاشته شود اما بودجه های کنونی بسیار کم هستند و باید به این مساله توجه شود.
ملک زاده خطاب به دانش آموختگان دوره های دکترای پژوهشی علوم پزشکی گفت: آینده شغلی شما روشن است و هر کدام از شما بهتر است یک شرکت دانش بنیان تاسیس کند تا بتوانید آینده بهتری داشته باشید.
وی خاطرنشان کرد: ما می توانیم بسیاری از داروها را در کشور تولید کنیم و هر کدام از شما می توانید با راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در این زمینه گام های موثری بردارید.
ملک زاده ادامه داد: طی سال های گذشته بیش از 70 درصد منابع معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت صرف زیرساخت های تحقیقات پزشکی شده است؛ 20 پروژه تحقیقاتی بزرگ (کوهورت) در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی شده و دانش آموختگان دوره های دکترای پزشکی می توانند در اجرای این کوهورت ها مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه مشارکت در این کوهورت ها، یک فرصت شغلی برای دانش آموختگان دوره های دکترای پزشکی است، افزود: طی سال های اخیر 25 میلیارد تومان برای راه اندازی این کوهورت ها هزینه شده است و می تواند یک فرصت شغلی مناسبی برای متخصصان دوره های دکترای پزشکی باشد.
ملک زاده گفت: همچنین 100 برنامه ثبت بیماری ها در این معاونت طراحی شده است که تاکنون 50 مورد آن به نتیجه رسیده است و این مورد نیز می تواند زمینه شغلی مناسبی برای این افراد باشد.
وی با بیان اینکه در گذشته موسسه حمایتی برای تحقیقات پزشکی وجود نداشت، افزود: طی چند سال گذشته موسسه ملی حمایت از طرح های پژوهشی پزشکی (نیما) را راه اندازی کردیم که بودجه خوبی دارد و امسال نیز بودجه آن دوبرابر شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گذشته تاکید روی افزایش تعداد مقالات بود؛ البته این روند خوبی است اما باید در کنار تولید مقالات، مقالات کاربردی مطابق با نیاز جامعه بیشتر تولید شده و به محصول نیز شوند.
ملک زاده به راه اندازی مرکز ژنوم ایرانی و چندین مرکز در حوزه طب بازساختی و سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: این مراکز نیز محل مناسبی برای اشتغال به کار این فارغ التحصیلان خواهد بود.
وی همچنین درخصوص برخی اختلاف نظرها در خصوص راه اندازی رشته دکترای پژوهشی پزشکی اظهار کرد: از نظر معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تفاوتی بین دکترای آموزشی و پژوهشی پزشکی وجود ندارد اما جالب است برخی که خود دکترای پژوهشی دارند اما در بخش آموزشی مشغول کارند، با راه اندازی این دوره ها مخالفت می کنند.
مراسم جشن دانش آموختگی دوره های دکترای پژوهشی پزشکی امروز با حضور جمعی از مسئولان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار و از برخی دانش آموختگان با اهدای جوایزی تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا