ابتلای 56 نفر در کشور به «تب کریمه کنگو»

 

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است که در هفته‌های اخیر مورد فوتی در میان مبتلایان به تب کریمه کنگو نداشته‌ایم و از 56 نفری که از ابتدای امسال به این بیماری مبتلا شده‌اند تنها 3 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود که این بیماری در استان خاصی از کشور متمرکز نشده است و به استثنای ابتلای 19 نفر در کشتارگاهی در سیستان و بلوچستان، در استان‌های دیگر با آمارهای بیشتر از چند مورد روبرو نیستیم.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر به کسانی که در محل زندگی‌شان از دام‌ نگهداری می‌کنند توصیۀ اکید کرد که نکات بهداشتی را در داخل آغل‌ها به دقت رعایت کنند و لباس‌هایی بپوشند که از گزش کنه در امان باشند.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که بیماری تب کنگو در بدن حیوان علامتی ندارد و در نتیجه نمی‌توان از مبتلا بودن دام به این ویروس مطلع شد؛ بنابراین افراد باید از ذبح دام در منازل و خیابان‌ها به‌طور جدی خودداری کنند زیرا هر نوع ذبحی می‌تواند باعث انتقال ویروس این بیماری از دام به انسان شود.

به گفتۀ محمدمهدی گویا، سازمان دامپزشکی موظف است با افرادی که به فروش و کشتار دام در خیابان اقدام می‌کنند، برخورد جدی کند؛ چراکه این اقدامات مردم را در معرض خطر ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو قرار می‌دهد.  

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به صراحت اطلاع‌رسانی کرد، خبری که دربارۀ مرگ 3 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در استان فارس توسط رسانه‌ها منتشر شد، شایعه‌ای بیش نیست و به هیچ‌وجه علت مرگ این افراد، بیماری تب کریمه کنگو نبوده است.    

 

تب خونریزی‌دهندۀ کریمه‌کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشۀ دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شناخته شد و تب خونریزی‌دهنده نام گرفت. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد که این تب خونریزی‌دهنده در کریمه، مشابه همان بیماری‌ای است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌های بیماری در این دو منطقه، به بیماری، نام تب‌کریمه‌کنگو داده شد.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا