کاهش چربی خون با «اسپند» و «دارفلفل»

بیماری های قلبی و عروقی نظیر آترواسکلروز یا تصلب شرائین طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته اند. این گونه بیماری ها عمدتا با افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین در خون که به LDL معروفند، مرتبط بوده و لذا یافتن داروهایی با منشا طبیعی که به کاهش سطوح این نوع چربی کمک نمایند، اهمیت زیادی دارد.

در این رابطه، پژوهشی توسط محققینی از دانشگاه خوارزمی و دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شده که در آن اثر عصاره  گیاهان «اسپند» و «دارفلفل» بر میزان چربی‌های مختلف خون شامل کلسترول، تری گلیسرید، LDL، HDL و VLDL مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق، از حیوانات مدل استفاده گردیده و عصاره گیاهان اسپند و دارفلفل، به صورت مجزا و همچنین به صورت ترکیب با یکدیگر مورد آزمایش قرار گرفته اند.

با توجه به کاهش میزان کلسترول و LDL خون پس از کاربرد عصاره گیاهان اسپند و دارفلفل در این تحقیق، محققین پیشنهاد نموده اند که از این ترکیبات به عنوان ترکیبات کاهنده چربی های مضر فوق استفاده شود. 

بدین منظور موش های آزمایشگاهی به مدت 30 روز، مقادیر آزمایشی عصاره های فوق را به صورت محلول در آب آشامیدنی دریافت نموده اند.

یافته های این آزمایش جالب نشان می دهد که عصاره های مورد نظر در هر سه روش مورد استفاده باعث ایجاد کاهش قابل توجهی در در سطوح کلسترول وLDL  حیوانات آزمایشگاهی شده اند.

با این حال نتایج این پژوهش که در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام انتشار یافته، نشان از آن دارد که ترکیب هر دو عصاره با یکدیگر باعث کاهش بیشتری در LDL نسبت به عصاره هر یک از این گیاهان به تنهایی می شود.

با توجه به کاهش میزان کلسترول و LDL خون پس از کاربرد عصاره گیاهان اسپند و دارفلفل در این تحقیق، محققین پیشنهاد نموده اند که از این ترکیبات به عنوان ترکیبات کاهنده چربی های مضر فوق استفاده شود. 

گفتنی است گیاهان اسپند و دارفلفل از قدیم الایام به عنوان کاهنده چربی های خون در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: بهرامی، ط. و همکاران. 1395. اثر عصاره هیدروالکلی گیاهان اسپند و دارفلفل بر میزان پروفایل های لیپیدی خون در موش نر نژاد . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۴(۵) :7-1.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا