تولید دستگاه آزماینده و شبیه ساز بومی سامانه پدافندی در ایران

 دکتر سعید قاضی مغربی که با ارائه این طرح در سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش های کاربردی از گروه تخصصی برق و کامپیوتر شد، درباره ویژگی های دستگاه آزماینده و شبیه ساز سامانه پدافندی به ایرنا توضیح داد: طرح ما آزماینده ( Tester ) مخابراتی است و ویژگی مهم و منحصر به فرد آن این است که مهندسی معکوس نشده و یک سیستم کاملا جدید است که نمونه خارجی ندارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی افزود: این دستگاه، مطابق با فناوری روز است و تمام ویژگی های یک فناوری پیشرفته را داراست و از همه مهمتر اینکه چندفناوری است به این ترتیب که در آن ترکیبی از دانش های مخابرات، الکترونیک، قدرت و فناوری اطلاعات به کار گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه، یک سیستم کاملا خودکار است و می تواند سامانه های مخابراتی را هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار، تست کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، کارکرد اصلی این سامانه را در صنایع نظامی ذکر کرد و گفت: معمولا سامانه های مورد استفاده در صنایع نظامی، بعد از مدتی نیاز به تست و آزمایش برای اطمینان از سلامت عملکرد دارند و دستگاه ساخت ما بعد از اتصال به سامانه های دفاعی، به صورت خودکار کار تست را انجام می دهد و درصورت وجود مشکل در قسمت های مختلف، کار عیب یابی را انجام می دهد و به طور دقیق مشخص می کند که سامانه، سالم یا معیوب است.
مجری پروژه 'طراحی و بومی سازی آزماینده و شبیه ساز سامانه پدافندی' هزینه صرف شده برای اجرای این طرح را بیش از 3 میلیارد تومان و مدت زمان اجرای آن را دو سال ذکر کرد.
وی درباره ویژگی های تخصصی این دستگاه توضیح داد: دستگاه ساخته شده که شامل دو رک مخابراتی و رک تغذیه است و از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به کسب دانش فنی، بومی سازی، طراحی و ساخت سامانه جدید و امکان ارتقای آن و ساخت آزماینده های مشابه و پیشرفته تر اشاره کرد.
مغربی استفاده از مواد جاذب امواج الکترومغناطیسی و رسیدن به سامانه مقاوم در مقابل تشعشعات بیرونی تا میزان 100dB و استفاده از روش های نوین طراحی همانند BIT در بومی سازی و بازبینی نظام آزمون و تعمیرات تجهیزات مشابه و همچنین کاهش قابل ملاحظه نشتی الکترومغناطیسی را از دیگر ویژگی های قابل توجه این دستگاه کاملا ایرانی برشمرد.
وی بیان داشت: در این دستگاه همچنین طراحی و ساخت اینورتر تمام سینوسی 400 هرتز برای تغذیه بارهای نامتعادل و غیرخطی خاص با استانداردهای معتبر قابل قبول که برای جبران جریان نامتعادلی بار غیرخطی یا نامتعادل، از اینورتر چهار ساق با ساق چهارم فعال استفاده شده است.
به گفته این پژوهشگر حوزه مخابرات، اینورتر ساخته شده برای رسیدن به پاسخ دینامیکی سریع به تغییرات بار در مدت زمان کمتر از 40 چرخه کاری تغییرات ناگهانی بار را جبران می کند.
سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی، 13 طرح برگزیده داخلی و 6 طرح برگزیده خارجی داشت که مراسم معرفی و تجلیل از آنها روز دوشنبه 25 بهمن ماه امسال برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا