رشد بیشتر گیاهان با افزایش دی اکسید کربن محیطی

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که افزایش میزان دی اکسید کربن موجود در جو کره زمین سبب افزایش رشد گیاهان و سریع تر شدن روند فتو سنتز آن ها شده است. در حقیقت باید اذعان داشت که دی اکسید کربن مهمترین منبع غذائی گیاهان محسوب شده نقش مهمی در حیات آن ها ایفا می کند. البته در این میان عوامل دیگری همچون بروز تغییرات در سطح نیتروژن محیط ؛ نوع استفاده از خاک ، دما و شرایط آب و هوائی نیز تاثیرات خاص خود را در این حوزه دارند.

در پی بررسی نتایج به دست آمده از این آزمایش ها  و تطبیق آن با تصاویر ماهواره های ناسا و نوآ مشخص شد که افزایش سطح دی اکسید کربن ، بهترین توضیح افزایش سطح برگ گیاهان و رشد آن ها محسوب می شود. در این میان همچنین مشخص شد که میزان دی اکسید کربن به تنهائی عامل افزایش 70 درصدی سرعت رشد گیاهان محسوب می شود.

برای بررسی دقیق تر این موضوع ؛ تیمی از پژوهشگران بین المللی نسبت به تفکیک و ایزوله کردن هر یک از این عوامل اقدام کرده و نقش و تاثیرات آن را بر رشد گیاهان با کمک مدل سازی کامپیوتری ، بازسازی کردند. در پی بررسی نتایج به دست آمده از این آزمایش ها  و تطبیق آن با تصاویر ماهواره های ناسا و نوآ مشخص شد که افزایش سطح دی اکسید کربن ، بهترین توضیح افزایش سطح برگ گیاهان و رشد آن ها محسوب می شود. در این میان همچنین مشخص شد که میزان دی اکسید کربن به تنهائی عامل افزایش 70 درصدی سرعت رشد گیاهان محسوب می شود.

پرفسور رانگا میننی ، استاد دانشگاه زمین و علوم محیط زیست در دانشگاه بوستون در رابطه با موضوع فوق افزود : دومین عامل افزایش دهنده سرعت رشد گیاهان پس از دی اکسید کربن ، نیتروژن است که سهم مشارکت این ماده در افزایش رشد گیاهان ، 9 درصد محسوب می شود. در حقیقت این موضوع خود نشانگر اهمیت دی اکسید کربن در چرخه رشد گیاهان است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  طبیعت تغییرات آب و هوائی  Nature Climate Change  journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا