کشف تعجب برانگیز ابر غول پیکر یخی در آسمان تیتان

فضاپیمای کاسینی که به آژانس فضانوردی آمریکا تعلق دارد ابر عظیم یخی را در آسمان قطب جنوب تیتان شناسایی کرده که تا پیش از آن نمونه مشابهی از آن دیده نشده بود.

دانشمندان ناسا اعلام کرده اند که این ابر تازه شناسایی شده (که بخشی از سیستم ابری موسوم به گرداب قطب جنوب تیتان به شمار می آید) گویای آن است که زمستان در نیم کره جنوبی تیتان حتی از آنچه که پیشتر پیش بینی شده بود شدیدتر است.

کری اندرسون از مرکز پرتابهای فضایی گادارد ناسا در مریلند می گوید: این علامت اتمسفریک در ظاهر به نظر طبیعی می آید و ناگهان ابعاد گسترده ای پیدا می کند که نشان دهنده وجود کلاس جدیدی از ابرها در آسمان تیتان است. من با مشاهده این تصویر به شدت هیجان زده شدم.

از تیتان به عنوان یکی از جالب توجه ترین اقمار سیاره زحل یاد می شود. این جرم فضایی اتمسفر قطوری دارد که بخش قابل توجهی از آن را نیتروژن تشکیل می دهد و جالب اینکه پس از زمین مهمترین عضو منظومه شمسی به شمار می آید که دانشمندان احتمال می دهند در شطح آن مایعات به شکلی پایدار وجود داشته باشد.

اما دریاهای تیتان به جای آنکه مملو از آب باشند از متان و اتان پر شده اند. همین مسأله موجب شده تا بسیاری از دانشمندان بر این باور باشند که تیتان یکی از مستعدترین نقاط در منظومه شمسی است که شانس وجود حیات بیگانه در آن وجود دارد. در این صورت باید انتظار آن را داشت که ارگانیسم های احتمالی آن ساختار کاملا متفاوتی نسبت به نمونه های زمینی داشته باشند.

همچنین تیتان دارای ابرهایی در اتمسفر ضخیم خود است. برخی از این ابرها در نزدیکی سطح این جرم فضایی تشکیل شده و برخی نیز در ارتفاعات بالاتر دیده می شوند.