75000ایرانی به بیماری ام اس مبتلا هستند

شرکت داروسازی سوئیسی «رُش» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها با اپلیکشین Floodlight Open به شیوه ای متفاوت و کارآمد دسترسی به اطلاعات بیماران را محقق کرده است.این اپلیکیشن که با هدف نهایی ایجاد ابزارعملی برای بهبود زندگی افراد مبتلا به ام اس (MS) طراحی شده به بیماران، پزشکان و پژوهشگران اجازه می دهد تا با استفاده از گوشی هوشمند، علائم و نشانه های بیماری را بهتر شناسایی کنند.
دکتر لینا مهرآبادی یاری،مدیر مطالعات کشوری شرکت رُش در ایران که در بیست و ششمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی حضور داشت، درخصوص اهمیت این اپلیکیشن گفت: Floodlight Open یکی از راهکارهای مهم برای کمک به بیماران ام اس برای ثبت وضعیت و شرایط خود بصورت روزانه است.در واقع این اپلیکیشن به بیمار در فهم بهتر بیماری کمک می کند و با ثبت روزانه اطلاعات که در کوتاه ترین زمان با چند آزمون ساده صورت می گیرد دقت فرد را نسبت به تغییرات وضعیت سلامتی اش بیشتر می کند. همین موضوع باعث می شود تا بیمار در مراجعه به پزشک نیز،شرایط خود را بهتر ودقیق تر توصیف کند.  
دکتر مهرآبادی افزود: اطلاعات بیماران در کنارهم ،دسترسی آزاد پژوهشگران به بانک اطلاعاتی عظیم و ارزشمندی را فراهم می کند که می تواند به جهش بزرگی در تحقیقات مربوط به این بیماری منجر شود.مشارکت در این کار به محققان کمک میکند تا امکان استفاده از گوشی های هوشمند و دیگر ابزار دیجیتال در مواجهه و کنترل مشکلات پیچیده ای مانند بیماری ام اس را بهتر درک کنند و در سراسر جهان در قالب مطالعات مستقل و مشترک، به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازند.

آگاهی بیشتر،مراجعه سریعتر،درمان موثرتر
بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا به اختصار ام‌اس که ناشناخته ترین بیماری قرن نامگذاری شده طی سال های اخیر روند رو به رشدی در دنیا داشته و هر روز به تعداد افرادی که از این بیماری رنج می برند افزوده می شود. ما هم از این بیماری بی نصیب نبوده ایم و به گفته دکتر نازنین پارسانژاد مدیر بخش علوم اعصاب و ثبت محصولات این شرکت در ایران؛ آمار و ارقام نشان می دهند که درحال حاضر حدود 75000 ایرانی به بیماری ام اس مبتلا هستند.
دکتر پارسانژاد با تاکید بر اینکه تعداد مبتلایان به ام اس در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها زیاد است، درباره علل این افزایش گفت: به نظر میرسد کمبود ویتامین D  نقش مهمی در میزان ابتلا دارد که در کنار آن صنعتی شدن شهرها بخصوص کلانشهرها،ژنتیک،بیماری های عفونی،استرس و رژیم غذایی نیز از عوامل موثر در تشدید این بیماری هستند. هرچند هنوز علت قطعی برای ابتلا به ام‌اس شناسایی نشده است.  

وی اختلال در راه رفتن، افسردگی، دوبینی، اختلالات شناختی، فلج صورت و… را از نشانه های بروز ام اس عنوان کرد  و افزود: نکته مهم این است که افراد می بایست نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشند تا هرچه سریعتر در مراحل اولیه آن به پزشک مراجعه کنند.بخصوص اینکه برخلاف گذشته ،پزشکان در پروتکل های درمانی جدید، زمان را از دست نمی دهند و با داروهای قوی تر سعی میکنند بیماری را در همان ابتدا کنترل کنند.

فقط 10 دقیقه
دکتر مهرآبادی با اشاره به اینکه ایران پنجمین کشور جهان خواهد بود که از اپلیکشین Floodlight Open استفاده می کند گفت: بخش تحقیقات دفتر فروش در ایران با توجه به اهمیت توجه به جامعه مبتلایان به ام اس، پس از دوسال تلاش پیاپی موفق شد تا امکان ریجستری از ایران را در این اپلیکیشین فراهم کند.ب ه این ترتیب پس از سوئیس،آمریکا،کانادا و دانمارک ،ایران هم طی چند ماه آینده در لیست کشورهای هدف این اپلیکیشین قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه متخصصان و شرکت کنندگان در بیست و ششمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران استقبال بسیار خوبی از این اپلیکشین داشتند و به نظر می رسد با به کمک این اپلیکیشین، بیماران ام اسی و پزشکان تعامل بهتر و موثرتری با یکدیگر خواهند داشت.  
وی درباره کارکرد Floodlight Open گفت:این اپلیکیشین توانایی فرد را در انجام کارهای ساده با انجام چند آزمون، در مدت 10 دقیقه اندازه گیری و در چارت مخصوص خود بیمار ثبت می کند. محققان در طراحی آن از شیوه های مرسوم برای اطلاع از تاثیر بیماری در مغز،دست ها و بدن بیمار کمک گرفته اند.

آزمونها در 4 مرحله انجام می شود و در آنها از کاربر درخواست می شود وضعیت روحی خود را شرح دهد، تصاویر مشابه را تشخیص دهد (برای بررسی سرعت عمل) ،میوه های-گوجی فرنگی ها- روی صفحه را  بفشارد(برای بررسی هماهنگی دست و چشم) و چند شکل را ترسیم
میکند( برای بررسی سرعت و دقت حرکت دست و انگشتان).
دکتر مهرآبادی در پایان افراد عادی را هم به استفاده از این اپلیکیشین دعوت کرد و گفت: برای استفاده از این اپلیکیشین کافی است برنامه را دانلود کنید، فرم ثبت نام را کامل کنید  و بخشی از Floodlight Open شوید. با عضویت در این اپلیکشین در هدف بزرگی سهیم  خواهیم شد و به محققان،پژوهشگران،متخصصان و مجموعه عظیمی که سعی میکنند با شناسایی چهره واقعی بیماری ام اس زندگی افراد مبتلا به این بیماری را بهبود بخشند کمک خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا