از ششمین دوره مسابقات ملی محاسبات ذهنی تااعزام به مالزی

 ششمین دوره "مسابقات کودکان هوشمند" یا "محاسبات ذهنی" در حالی در "خانه والیبال" تهران برگزار شد که نفرات برتر به مسابقات جهانی که در مالزی برگزار می‌شود، راه یافتند.

در این دور از مسابقات ملی ۲۳۲ کودک از ۲۳ استان کشور و ۴۷ شهرستان در قالب چهار سطح ABCD در حالی در این مسابقات شرکت کرده بودند که نماینده فدراسیون جهانی پاما در این مسابقات از نزدیک شاهد تلاش نخبگان ایرانی بود.

این مسابقات در راستای افزایش اعتماد به نفس و بهبود قدرت تخیل کودکان برگزار می‌شود.

سال گذشته نیز کودکان نابغه ایرانی توانستند رتبه نخست مسابقات ژوهانسبورگ را از آن خود کنند. تنها نماینده رسمی فدراسیون جهانی پاما در ایران برای برگزاری محاسبات ذهنی، موسسه کودکان هوشمند است که تاکنون موفق به تربیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کودکان در این رشته شده است.

این رویداد بزرگ‌ترین آزمون محاسبات ذهنی با چرتکه در کشور محسوب می‌شود و سال گذشته و در پنجمین دوره مسابقات سراسری کودکان هوشمند و مسابقات ملی نابغه‌ها و در بخش آزمون مکتوب ۳۷۳ نفر از کودکان سراسر ایران در ۶ سطح به هم به رقابت پرداختند.

گروه‌های سنی شرکت کننده در این دوره از مسابقات ۵ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ بود.

روح‌الله مخبریان، مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند در جمع خبرنگاران گفت: اساس آموزش محاسبات ذهنی پرورش ذهن کودکان است چرا که این آموزش‌ها از طریق تکنیک‌های تصویرسازی انجام می‌شود که این مساله منجر به پرورش نیم‌کره راست و در مجموع پرورش متوازن دو نیم کره مغز می‌شود.

وی با تاکید بر این مسابقات به صورت استاندارد بین‌المللی در قالب هفت دقیقه برگزار شد و شرکت کنندگان باید در این مدت به ۶۰ سوال پاسخ می‌دادند، اظهار کرد: برخی کودکان کمتر از این زمان به سوالات پاسخ دادند که موجب شگفتی شده بودند.

مخبریان با بیان اینکه این دوره از مسابقات نسبت به دوره قبل از کیفیت بالاتری برخوردار بوده، افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات از کسانی بودند که در مسابقات استانی خود برنده شده و بسیار قوی هستند و تقریبا از یک ماه قبل به خانواده‌های آنها اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته و نمونه سوالات در اختیار آنان قرار گرفته بود.

مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند در خصوص نحوه آموزش این کودکان خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها در مراکز این موسسه در استان همچون مدارس، ‌مراکز غیررسمی مثل شهرداری‌ها، مهدهای کودک، دارالقرآن و تمام مراکزی که اجازه آموزش دارند به صورت ۱۲ ترم (به مدت دو سال) برگزار می‌شود و کودکان پس از گذراندن این دوره به دوره‌ پیشرفته راه پیدا می‌کنند.

وی گفت: کودکانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند در کانونی تحت عنوان کانون نخبه‌ها یا نابغه‌ها حضور می‌یابند تا فعالیت‌های دیگری نیز انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که که متاسفانه والدین تا عنوان نخبه یا نابغه روی کودکانشان می آید، این عنوان را مانند برچسبی روی کودک می گذارند و از او متوقع می شوند، با این چالش چه می کنید، بیان کرد: ما شعارمان این است که این بچه‌ها با تمرین به این مرحله رسیده‌اند. خانواده‌هایی داریم که روزی پنج ساعت با فرزندانشان کار می‌کنند و خودشان شاهد هستند که این مهارت با تمرین به دست آمده است. ما این فرهنگ را برای خانواده‌ها جاانداخته‌ایم که اگر با فرزندتان کار نکنید او رشد نمی‌کند. متاسفانه در جریان نخبگی در کشورمان تعاریف تحریف شده و این افراد را موجودات عجیبی که توانمندی ذاتی دارند در نظر می‌گیرند در حالیکه نخبگی نوعی آموختن مهارت است. ما جریان نخبگی را ایزوله می‌کنیم و عموما سیستم آموزش کشور ما مهارت پرور نیست. اینجا ما روی صداقت و واقعیت ها بسیار تاکید داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا