نخستین پیش نویس الگوی پایه به زودی تدوین می شود

دکتر هادی اکبرزاده، هدف از برگزاری این کنفرانس واکاوی علل و عوامل اصلی موثر بر فرایند پیشرفت ایران در گذشته، حال و آینده عنوان کرد و گفت:این کنفرانس که با حضور صدها اندیشمند و پژوهشگر برجسته، بزرگترین رویداد علمی در عرصه پیشرفت کشور محسوب می‌شود و  سه حوزه موثر( تحولات تاریخی، ارزیابی وضع موجود و آینده‌پژوهی) در شاکله الگوی پیشرفت بومی را در بر می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: در حوزه تحولات تاریخی، انتظار آن است که صاحب‌نظرن عرصه تاریخ با تحلیل علمیِ فرازوفرود تحولات تاریخی کشور و بررسی علل و عوامل رشد و افول ساختار تمدنی جامعه، رهنمودها، راهکارها و پیشنهادهای گره‌گشا برای پیشرفت ایران امروز ارایه کنند.

 

وی افزود: در حوزه ارزیابی وضع موجود نیز انتظار است که این کنفرانس بتواند با ارزیابی کارشناسانه فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه‌های فکری، فرهنگی، علمی، معنوی، طبیعی و جغرافیایی، تصویری واقعی از ظرفیت‌های بالقوه و عمدتا پنهان اما قابل استحصال کشور ارایه کند.

وی بیان کرد: در حوزه آینده‌پژوهی نیز انتظار است که اندیشمندان با رصد تحولات پیش رو و پدیده‌های نوظهور داخلی، منطقه‌ای و جهانی و تحلیل ماهیت پیشران‌ها و گفتمان‌های قدرت، ثروت و امنیت و با بهره‌گیری از اندیشه‌های فرجام‌شناختی موجود در معارف دینی به واکاوی و تبیین دیدمان مناسب برای ترسیم و خلق آینده مطلوب در افق‌های پنحاه‌ساله و حتی یکصدساله بپردازد.

به گفته وی، هم اکنون چهار سال از تدبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌گذرد. هدف از تاسیس این مرکز، ساماندهی و هدایت حرکتی فراگیر، پویا و پایدار برای دستیابی به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است؛ این الگو، نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی و ترجمان محصول انقلاب اسلامی خواهد بود که در جایگاه بالاترین سند برنامه‌ای و مشرف بر تمامی سیاست‌گذاری‌های کلان و چشم‌اندازهای کشور قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تدوین سندی با جایگاهی چنین رفیع از توان و طاقت یک مجموعه خاص و در یک افق کوتاه‌مدت، خارج است. تحقق این امر عظیم، مستلزم ورود فراگیر ظرفیت نخبگانی و علمی کشور در کلیه مراحل طراحی، تدوین و اجرا است. از سوی دیگر، تلاش مجدانه و تعهد عالمانه به اتقان محتوای تولیدشده که به فضل الهی رویه جاری در فعالیت‌های مرکز بوده است، تضمین‌کننده شفابخشیِ این میوه مبارک است.

وی بیان کرد: خوشبختانه، ابتکار هوشمندانه فرزانه انقلاب با استقبال جامعه علمی و نخبگانی کشور مواجه شده است. امروزه، بسیاری از اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته علمی، تدوین الگوی بومی پیشرفت را یک ضرورت می‌دانند و الگو را نه یک سند صرفاحاکمیتی که یک میثاق ملی برای حرکت جامعه به سوی یک بنیان تمدنی تلقی می‌کنند. واقعیت آن است که این حرکت فکری، فرصت گران‌بهایی فراروی جامعه علمی کشور قرار داده است تا با نقش‌آفرینی و مشارکت در ترسیم مسیر پیشرف کشور، رسالت تاریخی خود را به سرانجام برساند.

وی تصریح کرد: هم اکنون چهار سال تلاش مستمر و تکاپوی فشرده علمی هزاران اندیشمند و پژوهشگر برجسته کشور در موضوعات مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، موجب انتقال پرسش‌ها از حوزه چیستی و چرایی الگو به حوزه پیچیده‌تر چگونگی طراحی آن شده است. گام نخست در مسیر طولانی طراحی الگو با تدوین اولین پیش‌نویس الگوی پایه به عنوان چهارچوب ساختاری الگوی تفصیلی در شرف انجام است. این ویراست اولیه که طی ماه‌های آینده منتشر خواهد شد حاصل هزاران نفر-ساعت کار علمی گسترده و متکی بر هزاران اسناد پشتیبان است.

وی گفت: از آنجا که الگوی پایه، شالوده و سنگ بنای الگوی نهایی خواهد بود بایستی از استحکام و اتقان کافی برخوردار باشد و تاب رقابت با مدل‌های رقیب در سطح جهان را داشته باشد لذا طراحی دقیق و کارشناسانه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل شورای عالی مرکز، بحث و بررسی ابعاد و ویژگی‌های الگوی پایه را به عنوان موضوع اصلی کنفرانس سال بعد مورد تصویب قرار داده است.

وی افزود: تعداد 595 مقاله در مهلت مقرر به دبیرخانه کنفرانس واصل شده است که نسبت به 265 مقاله سال قبل، افزایش بیش از دو برابر را نشان می‌دهد. پس از داوری‌های گسترده توسط حدود 90 شخصیت علمی نهایتا 355 مقاله پذیرفته شد که با توجه به محدودیت زمان و مکان، تنها 104 مقاله به صورت شفاهی و 251 مقاله دیگر با وجود کیفیت علمی مناسب به ناچار به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

وی بیان کرد: در رابطه با کنگره پیشگامان پیشرفت حدود 600 مقاله دریافت شده است که 323 مقاله آن پذیرفته شده و در لوح فشرده، درج و منتشر شده است و از بین آنها 42 مقاله برتر در نشست‌های کنگره به صورت شفاهی ارایه خواهد شد. اضافه بر آن در طرح قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در زمینه‌های مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیش از یکصد پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا در سامانه مربوط ثبت شده است که پس از داوری نهایتا 5 رساله دکترا و یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد به عنوان رساله و پایان‌نامه برتر انتخاب شده‌اند که در مراسم اختتامیه کنگره (فردا بعد از ظهر) مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا