استانداردسازی فرآورده های دارویی گیاهی

این مرکز در سال گذشته موفق به اخذ موافقت قطعی شده و پس از جدایی از گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی جهاددانشگاهی به صورت مستقل فعالیت خود را دنبال می کند.

دکتر فرزانه نباتی مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: این مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی کشور، شبکه گیاهان دارویی و همچنین به عنوان آزمایشگاه مجاز سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه همکار سازمان دامپزشکی کشور در حال فعالیت است و در حال حاضر به شرکتهای دارویی فعال در حوزه مواد اولیه و فرآورده‌های دارویی، صنایع غذایی و همچنین دانشجویان مراکز آموزشی و پژوهشی خدمات ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی فعالیت های ما کمک به انجام  پروژه های دانشگاه ها، شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی و تولید کنندگان مواد اولیه داروها در غالب خدمات تخصصی است.

وی با بیان این مطلب که درآمدزایی و کسب درآمد برای این مرکز نیز یکی از اهدافی است که دنبال می کنیم گفت: شناسایی مواد موثره گیاهان دارویی در زمره تخصصی ترین فعالیت های ماست. به عبارت دیگر، در سال های اخیر استاندارد سازی فرآورده های گیاهی ضرورت ویژه ای پیدا کرده و استفاده از گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و غذاهای فراسودمند در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه افزایش چشمگیری یافته، به همین دلیل توجه به کیفیت و اثر بخشی محصولات گیاهی موضوعی است که از اهمیت خاصی برخوردار است.

نباتی با اشاره به اینکه مهمترین ابزار برای کنترل کیفی گیاهان دارویی و فرآورده های تهیه شده از آنها استانداردسازی است، خاطرنشان کرد: استاندارد سازی شامل بررسی و تعیین مجموعه‌ای از خصوصیات و پارامترهای فیزیکو شیمیایی و بیولوژیکی است که اجرای آنها باعث اطمینان از کیفیت، اثر بخشی، ایمنی و تکرار پذیری فرآورده گیاهی می شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان که اثرات درمانی دارند تحت عنوان ماده موثره شناخته می‌شوند، عنوان کرد: کارایی و اثر درمانی فرآورده‌های گیاهی وابسته به حضور مواد موثره در غلظت مناسب است، این درحالی است که میزان این ماده موثره تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل گونه‌ گیاه، زمان و فصل برداشت، نوع خاک و روش آماده سازی گیاه تغییر می کند.

مدیر این مرکز هدف از استاندارد کردن فرآورده های گیاهی را بررسی حضور ترکیبات عمده و مواد موثره موجود در گیاهان دانست و گفت: فرآیند ارزیابی کیفیت فرآورده های گیاهی بر اساس فارماکوپه به چهار گروه خصوصیات ارگانو لپتیک مثل رنگ و بو، خصوصیات مورفولوژیکی مثل خرده نگاری، خصوصیات فیزیکی مثل ضریب شکست و اندیس چرخش نوری و خصوصیات شیمیایی مثل تعیین مقدار مواد موثره تعیین مقدار مواد موثره طبقه بندی می شود.

نباتی اظهار کرد: ضمن اینکه عمده فعالیت های ما بر اساس استانداردهای بین الملی BP وUSP پیاده سازی الزامات استاندارد 17025 از برنامه های پیش روی مرکز خدمات تخصصی آنالیز بوده و این استاندارد تعیین کننده الزامات عمومی برای کیفیت و احراز صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون است.

وی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 100 نوع آزمون در این مرکز قابل انجام است که شامل آنالیزهای شیمیایی، فیزیکو شیمیایی و میکروبی است که متقاضیان با مراجعه به سایت پژوهشکده می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

گفتگو: هانیه حقیقی