زمین نورانی‌تر می‌شود

آلودگی نوری (Light pollution) نوعی از آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. این نوع از آلودگی باعث کاهش توان دید ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان شهر شده و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به اکوسیستم آسیب می‌رساند.

آلودگی نوری یکی از اثرات جنبی زندگی صنعتی شهری است. منابع آن عبارتند از نورپردازی درونی و بیرونی، تبلیغات، ساختمان‌های تجاری، اداره‌ها، کارخانه‌ها، روشنایی خیابان‌ها، نورپردازی گردهمایی‌های ورزشی و …

به گزارش اداره ملی اقیانوس و فضاشناسی آمریکا و بر اساس تصاویری که توسط ماهواره‌های هواشناسی در بازه زمانی سال ٢٠١٢ تا ٢٠١٦ ثبت شده است، شدت نور مصنوعی و آلودگی نوری در جهان به شدت در حال افزایش است. آنان در مورد تاثیر این روند بر شرایط زیست محیطی ابراز نگرانی کرده‌اند.

پژوهشگران درخصوص تأثیرات این نوع از آلودگی بر محیط‌زیست اظهار نگرانی کرده و می‌گویند کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر از کشورهای پیشرفته در ایجاد آلودگی نوری سهم دارند. این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای موجود به‌درستی گویای ابعاد واقعی این مشکل نیست، چراکه دوربین‌های ماهواره‌های هواشناسی نمی‌توانند نور لامپ های ال‌ای‌دی و به‌ویژه نور آبی آن‌ها را تشخیص دهند.

به گفته «فرانتس هولکر»، یکی از اعضاء مؤسسه پژوهش زیست‌شناسی آب‌های شیرین لایبنیتز در آلمان، آلودگی نوری عواقب زیست‌محیطی نامطلوبی به همرا دارد زیرا وجود نور مصنوعی در شب باعث اختلال در چرخه نور طبیعی می‌شود. هولکر می‌گوید که نورانی شدن آسمان شهرها به واسطه نور شبانه، تأثیرات بسیاری بر خواب انسان دارد.

بر اساس گفته‌های این پژوهشگر، تقریباً ٣٠ درصد از مهره‌داران و ٦٠ درصد از بی‌مهرگان شب‌ها فعالیت دارند و از تغییر چرخه نور تأثیرات منفی دریافت می‌کنند. بسیاری از حشرات، دوزیستان، ماهی‌ها، پرندگان، خفاش‌ها و سایر جانوران جزء دسته‌ای هستند که این تأثیرات در تغذیه، تولیدمثل و مهاجرت آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

چندی پیش روزنامه گاردين گزارشی را منتشر کرد که در آن به موضوع آلودگی نوری و تبعات آن پرداخت. طبق این گزارش، تحقیقات گسترده دانشمندان آمريكايي و ايتاليايي در یک پروژه مشترک نشان می‌دهد که دست‌کم یک میلیارد و سیصدمیلیون نفر از ساکنین زمین ديگر قادر نيستند تا كهكشان راه شيري را در شب ببينند، چرا كه به دلیل وجود نور شدید مصنوعی در شب در اغلب سکونتگاه‌های انسانی، به‌ویژه در کشورهای شمالی، این امکان از دست رفته است. آلودگي نوري همچنین موجب بروز اختلال در روال طبیعی زندگی حشرات، پرندگان و لاكپشت‌هاي دريايي شده و حتی منجر به گم کردن مسیر حرکت‌شان می‌شود.

بر اساس این گزارش تأثيرات مخرب این نوع از آلودگی بر فيزيولوژي بدن انسان نیز ثابت‌شده است. تأثیراتی که در بهترین حالت آن، نتيجه اش‌اختلال در خواب و کاهش آستانه تحمل آدمی است.

طبق گزارش یك سازمان غیرانتقاعی مستقر در كانادا که مسئول حفاظت از پرندگان است، پرندگان مهاجر در شهرها یا با چراغ برج‌ها برخورد می‌كنند و یا آن‌قدر به دور این چراغ‌ها می‌چرخند كه از خستگی سقوط می‌كنند. به گفته این سازمان، هرساله ١٠٠ میلیون تا یك میلیارد پرنده در سراسر آمریكای شمالی به ساختمان‌ها برخورد می‌كنند و برخی از این مرگ‌ها ناشی از برخورد به شیشه پنجره‌های منعكس‌كننده نور در طول روز و سایر موارد بر اثر برخورد به چراغ‌های روشن در طول شب است.

گفتنی است که اغلب کشورهای جهان با مسأله آلودگی نوری و گسترش مناطق تحت تأثیر نور مصنوعی روبرو هستند. آلودگی نوری در مناطق پرجمعیت و بسیار صنعتی آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن و شهرهای بزرگ خاورمیانه و آفریقای شمالی مثل تهران و قاهره شدیدتر است. اما روند افزایش این نوع از آلودگی در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است. در این میان سنگاپور کشوری است که در بین تمام کشورهای جهان، بیشترین میزان آلودگی نوری را دارد. هیچ نقطه‌ای از این کشور به اندازه‌ کافی تاریک نیست تا چشم انسان بتواند به نور کم عادت کند.

در استرالیا، به دلیل وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و از بین رفتن محل‌های مسکونی، منابع نوری کاهش پیدا کرده‌اند و در یمن و سوریه نیز به دلیل وقوع جنگ نور شبانه به‌شکل قابل ملاحظه‌ای کم شده است.

کارشناسان برای مقابله با معضل آلودگی نوری و کنترل آن پیشنهاداتی ارائه می‌کنند. استفاده از چراغ‌های تشخیص‌دهنده‌ حرکت یکی از این راهکارها است. توصیه دیگر آن‌ها این است که در خیابان‌ها از چراغ‌هایی استفاده شود که فقط به سمت پایین نور می‌تابند نه بالا، و ديگر این‌که به جای لامپ‌های معمولی از لامپ‌های کهربایی رنگ استفاده شود. همچنین کاهش رنگ آبی در منابع نورانی به کاهش آلودگی نوری کمک می‌کند زیرا رنگ آبی بیش از هر رنگ دیگری موجب تشديد آلودگي می‌شود.

مطلب مرتبط با این موضوع را در این جا بخوانید:http://sinapress.ir/news/36314

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا