دومین نشست خبری کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی برگزار شد

 کنفرانس حکمرانی وسیاستگذاری عمومی، قرار است، آذر ماه امسال، توسط پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه شریف، برگزار شود. اولین نشست خبری این کنفرانس، اول شهریور ماه، باحضور رئیس  و دبیران علمی واجرایی کنفرانس، برگزار شد. در آن نشست سعی شد تا توضیحات جامعی درباره ماهیت و اهداف این کنفرانس به خبرنگاران داده شود.دومین نشست خبری این کنفرانس ، هم با حضور اصحاب رسانه و اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس برگزارشد.درنشست دوم سعی شد، اهداف و برنامه های کنفرانس با جزئیات بیشتری مطرح شود. همچنین، نشست دوم، طوری برنامه ریزی شده بود، تا اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس و همه کسانی که در برپایی این کنفرانس،تلاش کرده اند،فرصتی برای ارائه پیشنهادات ونظرات خود داشته باشند.

در ابتدای نشست، دکتر سعید سهراب پور، رئیس کنفرانس حکمرانی وسیاستگذاری عمومی،مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،تاریخچه ای از فراینده شکل گیری کنفرانس ارائه کرد و گفت: درسال 83 ایجاد پژوهشکده ای به نام،پژوهشکده سیاستگذاری علم وفناوری،مطرح شد. در آن زمان ما امکانات وحتی مکان مناسبی برای برپایی چنین پژوهشکده ای نداشتیم. بررسی ها نشان داد، بهترین مکان برای ایجاد مؤسسه، مرکز اسپرو دانشگاه ساسکس انگلستان است.

وی در ادامه افزود: ما با آن ها وارد مذاکره شدیم و قرار شد برای آن ها افرادی را جهت تربیت نیرو،بفرستیم. اما از آنجایی که این کار به هزینه زیادی نیاز داشت و ما در آن زمان بودجه لازم را نداشتیم، قرار براین شد که برخی از این مؤسسات، نیرو های ما را بورسیه بکنند.برخی از آن ها قبول کردند، مثل: وزارت نیرو، وزارت علوم و ایران خودرو و… که در نهایت بهترین ها انتخاب وبورسیه شدند.

رئیس کنفرانس گله ای هم از مدیران کرد و گفت: پس از این همه تلاش این نیروها بورسیه شدند و همه چیز خوب بود تا اینکه اتفاقی که زیاد در کشور ما رخ می دهد، یعنی عوض شدن مدیران در آن سال اتفاق افتاد. این جریان ضربه سنگینی به دانشجویان ما وارد کرد. اما اکثر آن ها در بهترین دانشگاه های دنیا، درس خود را ادامه دادند و مدرکشان را گرفتند.

دکتر سهراب پور بعد از این قصه غمناک، خبر خوشی را به همه داد و افزود: خدا را شاکرم که پس از این همه مشقت و سختی، این پژوهشکده به تصویب وزارت علوم رسید و درحال حاضر جزء پژوهشکده های نوع 2 است. با این حال که دانشگاه بودجه این پژوهشکده را تأمین نمی کند، این مؤسسه پروژه های میلیاردی را پوشش می دهد وحقوق کارمندان را هم خودش پرداخت می کند.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، درباره شکل گیری اندیشکده حکمرانی توسط این پژوهشکده گفت: بعد ها اندیشکده حکمرانی، توسط همین پژوهشکده ایجاد شد. لازم به ذکر است که این اندیشکده هم بسیار فعال است و زیر نظر پژوهشکده سیاستگذاری فعالیت می کند.

سهراب پور در ادامه سخنان خود به اهداف و برنامه های کنفرانس حکمرانی، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، این  پژوهشکده و افراد فعال در آن، به دنبال این هستند که  برای شروع، کنفرانسی را با عنوان «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» در آذر امسال برگزار کنند. رشته سیاستگذاری عمومی، یک حوزه میان رشته ای است. یعنی در این کنفرانس قرار است از همه رشته ها اعم از علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه شناسی و محیط زیست و…شرکت کنند تا به نحو احسن درباره مسائل و مشکلات اجتماعی، تصمیم گیری کنند. اتفاقی که سال هاست در دنیا، به صورت گسترده،انجام میشود.

رئیس کنفرانس حکمرانی وسیاستگذاری در پایان سخنان خود، هدف دومین نشست خبری کنفرانس را اینگونه بیان کرد: امروز از همه ارگان ها و سازمان های مربوط به این کنفرانس مثل:صدا وسیما، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و…. دعوت شده تا نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزاری بهتر کنفرانس، با ما به اشتراک بگذارند.در نهایت امیدوارم این جریان به خوبی در کشور ما پا بگیرد و ادامه دار باشد.

 در بخش دوم نشست خبری، دکتر علي ملکی، دبیر اجرایی کنفرانس درباره برنامه و روند نشست خبری و پیشینه و ماهیت کنفرانس حکمرانی وسیاستگذاری عمومی، توضیخات مختصری ارائه کرد وگفت: اول از همه می خواهم به سوال بسیاری از دوستان، پاسخ دهم اینکه می پرسند «چرا دانشگاه شریف ؟» در پاسخ به این سوال باید بگویم،دانشگاه شریف سابقه ای طولانی در زمینه علوم مهندسی وفنی دارد، نکته اعجاب برانگیز برای بیشتر این دوستان این است که، موضوع  این کنفرانس، بیشتر به علوم اجتماعی مربوط می شود، پس چه طور دانشگاه شریف می تواند در این زمینه گزینه خوبی باشد.پاسخ به این سوال تنها یک کلمه آن هم میان رشته ای یا چند حوزه ای بودن آن است.

دکتر ملکی در ادامه افزود: ما از همین الان در همین جلسه با چینش حوزه های مربوطه، اینکه هرکدام از اعضای شورا از یک رشته و یک دانشگاه متفاوت هستند، سعی در نشان دادن«چند حوزه ای» بودن این کنفرانس کرده ایم. جالب است بدانید، دبیر علمی این کنفرانس، دکتر اشتریان، کارشناس عرصه سیاستگذاری از دانشگاه تهران هستند.

دبیر اجرایی کنفرانس، با تاکید بر همکاری همه دانشگاه ها در این کنفراس، افزود: ما در چینش مدیریت واعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس، سعی کردیم از ظرفیت همه دانشگاه های کشور وهمه رشته ها، استفاده کنیم. ما باید به این ویژگی«چند رشته ای» بودن کنفرانس به عنوان یک امتیاز نگاه کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را درعرصه حل معضلات اجتماعی، بگیریم.

ملکی در ادامه سخنان خود به موضوعات محوری این کنفرانس اشاره کرد وگفت: تأکید و دغدغه اصلی ما حل معضلاتی است که جامعه ما در حال حاضر درگیر آن است. معضلاتی مثل: بیکاری، فقر، بحران آب، انرژی و محیط زیست و… اگرچه بسیاری از این ها در ساختار مدیریتی کشور بیان شده و برای حل آن ها تلاش شده است، اما شاید در برخی موارد این تلاش ها خیلی هم کارآمد، نبوده است. ما به دنبال ریشه یابی این مسائل هستیم.

ایشان در ادامه درباره کارآمدی و ناکارآمدی های علم و فناوری گفت: هم تحقیقات و هم مشاهدات به ما نشان داه است، علم وفناوری در حل مشکلات، می توانند مؤثر باشند،اما از طرفی در افزایش این مشکلات هم می توانند، تأثیرگذار باشند. ما باید به این اثر دوسویه علم وفناوری، توجه فراوان کنیم وآن را مدیریت کنیم.

دکتر ملکی برای روشن تر کردن، منظور خود در این زمینه مثالی زد وگفت: برای مثال ما سیستم اتوماسیون را برای بهبود فرایند تولید، ایجاد می کنیم و از آن طرف مشکل بیکاری به وجود می آید. حالا باید به دنبال حل مشکل جدید باشیم.

دبیر اجرایی کنفرانس منظور اصلی خود را در چند جمله خلاصه کرد وگفت: تمام هدف ما در این کنفرانس، این است که تعامل مداوم میان «علم وفناوری با جامعه» به گونه ای مناسب سازماندهی شود. یعنی از یک طرف، علوم و فناوری را به نحوی توسعه دهیم که به حل مسائل جامعه کمک کنند و از طرف دیگر جامعه را به گونه ای سازماندهی بکنیم که علوم و فناوری مناسب را توسعه دهد. بازهم تأکید می کنم تمام هدف ما،تنظیم این ارتباط دوسویه میان علم و فناوری و جامعه است.

ایشان درباره اقدامات انجام شده توسط پژوهشکده سیاستگذاری علم وفناوری گفت: همانطورکه گفته شد ما از سال 83، کار خود را آغاز کردیم. ابتدا با تربیت استاد و نیروی متخصص، تا زمینه علمی را درکشور ایجاد کنیم. در این جریان با دانشگاه های معتبر دنیا تعاملاتی داشته ایم مثل دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه منچستر، دانشگاه هاروارد و… ما قبل از ورود به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، دانش لازم را در جامعه توسط تحقیقات و پژوهش های مربوطه، ایجاد کردیم.

 دبیر اجرایی کنفرانس، در پایان سخنان خود به حوزه ها و بخش های گوناگون این پژوشکده اشاره کرد وگفت: ساختار پژوهشکده، به تبع موضوعات گوناگون، گروه محور است.در حال حاضر 12 گروه فعال داریم. قابل توجه است که محورهای کنفرانس هم از همین 12 گروه انتخاب شده اند. حوزه هایی مثل: حوزه علوم وفناوری،سیاستگذاری عمومی، آموزش عالی،سیاستگذاری صنعتی، آب، محیط زیست،امور زیر بنایی و سرمایه گذاری های زیربنایی، کسب وکاراجتماعی و نوآوری های اجتماعی، انرژی، تنظیم گری، اقتصاد سیاسی و در نهایت حوزه سیاستگذاری اجتماعی در پژوهشکده و کنفرانس فعال است. ما از همه فارغ التحصیلان، در این حوزه ها دعوت به همکاری می کنیم. قابل توجه است بدانید، هم اکنون 70 نفر در این حوزه ها در پژوهشکده فعال هستند. ما از همه دانشگاه های معتبر نیروی فعال داریم. ما همکاریمان را از سال گذشته با انجمن بین المللی سیاستگذاری آغاز کرده ایم.

ایشان درباره برخی افتخارات پژوهشکده گفت: بسیاری از ارگان هایی که در ایجاد این پژوهشکده نیز مؤثر بوده اند از پروژه ها وتحقیقات ما استفاده کردند.ارگان هایی مثل: مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارتخانه های گوناگون وحتی بخش خصوصی، در بسیاری از پروژه های ما حضور داشته اند. در پایان، امیدوارم این کنفرانس با استقبال زیاد روبرو شود و شبکه سازی های لازم برای گسترش این کنفرانس،انجام شود.

در ادامه این نشست خبری، دکترکیومرث اشتریان، دبیر علمی کنفرانس و دبیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، سخنان خود را با توضیح درباره محتوا و زاویه علمی کنفرانس آغاز کرد : 3ویژگی اصلی که باعث تمایز این رشته از دیگر رشته ها می شود:1.مشكل محور بودن رشته سیاستگذاری(یعنی این رشته به دنبال حل مشکلات اجتماعی است). 2. میان رشته ای بودن آن 3. صریحا هنجاری بودن آن(یعنی این رشته حل همه مشکلات موجود در جامعه مثل: ریشه کن کردن فقر و بیکاری یا درمان یک بیماری را ارزش تلقی می کند و درپی آن است که آن ها را حل کند).

دکتر اشتریان، درباره تفاوت این رشته در ایران و دردنیا توضیح داد: این رشته سال هاست هم در ایران و هم در کشورهای معتبر دنیا وجود دارد. نکته اصلی این است که این رشته باید در دانشگاه ها نهادینه شود. زمانی که این اتفاق بیفتد، تجمیع علم و دانش صورت می گیرد و فرایند تاریخی معتبری طی می شود.خوشبختانه در حال حاضر در دانشگاه شریف و دانشگاه تهران، این رشته نهادینه شده و به صورت گسترده ای معنادار شده است.

وی در ادامه افزود: اهمیت این کنفرانس این است که به افزایش خودآگاهی این رشته از نظر متودولوژیک، کمک می کند.

دبیر علمی کنفرانس،توصیه ای مهم به همه فعالان حاضر در این عرصه داشت و گفت: همه ما باید به این رشته ورشته های دیگر از نظر متودولوژيک، توجه بکنیم. یعنی در افزایش معنادار کردن آن مؤثر باشیم. ما باید در این کنفرانس، سعی در ایجاد یک فضای تعاملی کارآمد داشته باشیم.

دکتر اشتریان، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: من از همه کسانی که در پیشبرد این کنفرانس، تلاش می کنند سپاسگزارم. امیدوارم همه ما از این فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده کنیم.

در بخش پایانی دومین نشست خبری کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی،دکتر امامیان، درباره ماهیت کنفرانس، توضیحات کلی ارائه داد وگفت: ما اولین مجموعه در این حوزه به یک معنا هستیم وبه یک معنا نیستیم.منظور من این است که ما کنفرانس های دیسیپلینی(discipline) زیاد داشته ایم، مثل کنفرانس مدیریت، کنفرانس های متعدد در حوزه های اقتصادی وعلوم سیاسی. از منظر موضوعی نیز کنفرانس های زیادی داشته ایم، مثل: حوزه های آموزش ،سیاستگذاری  صنعتی و فناوری و…

وی در ادامه افزود: ما از نظر موضوعی ودیسیپلینی ، اولین کنفرانس نیستیم اما از نظر کنفرانس جامع در حوزه سیاستگذای، ما اولین کنفرانس هستیم. در حوزه بین المللی هم کنفرانس های متعددی داشته ایم. یکی از آن ها کنفرانس هایی است که انجمن بین المللی سیاستگذاری عمومی برگزار می کند. کنفرانس هایی مثل: کنفرانس میلان، فرانسه و سنگاپور.

دکتر امامیان در ارتباط با مجامع مشابه بین المللی این کنفرانس گفت: ما کنفرانس ملی سنگاپور که امسال هم برگزار شد را الگوی خود قرار دادیم.

ایشان در ادامه به تشریح بخش های گوناگون شورای سیاستگذاری پرداخت و گفت: ما از همه ارگان هایی که فکر کردیم، حضور آن ها نیاز است دعوت به همکاری کردیم،ارگان هایی مثل: مجمع تشخیص مصلحت نظام که از ابتدا در تشکیل جریان سیاستگذاری در کشور بسیار مؤثر بوده،حضور این ارگان برای ما بسیار مهم است. ارگان دیگر مرکز بررسی سیاست استراتژیک ریاست جمهوری است، در جلسه ای که با آقای آشنا داشتم ایشان گفتند ما از این کنفرانس بسیار استقبال می کنیم اما ارگان ما قصد دارد این کنفرانس بیشتر از وجهه آکادمیک، وجهه عملیاتی داشته باشد. ارگان دیگر شورای انقلاب فرهنگی، که دکتر مخبر نماینده آن است، به طور ویژه ای هم در زمینه علم و هم در زمینه علم و فرهنگ در جامعه وارد شده، که به ما کمک بسیار کرده اند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ارگان دیگر مجلس شورای اسلامی است، که 3 نفر از رؤسای کمیسیون در شورای ما حضور دارند و نماینده مجلس هستند.ارگان دیگر مرکز پژوهش های مجلس، دکتر جلالی از نمایندگان این مرکز است. سازمان صدا وسیما، که خود آقای علی عسگری طی جلسه ای 3 نفر را به عنوان نمایندگان صدا وسیما در شورا معرفی کرده اند. از سازمان تنظیم مقررات هم در شورا حضور دارند. سازمان صدا وسیما به ما بسیار کمک کرده است.رمهندس شافعی  و دکتر صفدری از سازمان مدیریت وربرنامه ریزی در شورای سیاستگذاری حضور دارند. دکتر پاکدامن از وزارت امور خاجه. از وزارت کار و سازمان انرژی اتمی ، اتاق بازرگانی،دانشگاه تهران، دانشگاه دفاع ملی، دانشگاه آزاد هم چندین نماینده حضور دارند. در نهایت همه ارگان هایی که در تصمیم گیری در حوزه های مربوطه فعالیت دارند، در شورای سیاستگذاری کنفرانس حکمرانی، حضور دارند.

دکتر امامیان با توضیح درباره ساختار کلی کنفرانس، سخنان خود را به پایان رساند و گفت:  ساختار کنفرانس درحوزه هایی مثل: حوزه رفاه وتامین اجتماعی،آب و محیط زیست (این حوزه به علت، پژوهش درباره دریاچه ارومیه برای دانشگاه شریف بسیار اهمیت دارد) ، تنظیم گری بازار های اقتصادی،انرژی، آموزش وفرهنگ،توسعه منطقه ای پایدار،اشتغال،رسانه و فضای مجازی،پارلمان وقانون گذاری،ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت و بازرگانی، حوزه هایی است که در این کنفرانس وجود دارند. من درپایان از اعضای محترم شورای سیاستگذاری کنفرانس می خواهم راجع به تبیین ضرورت ها و انتظارات ، خروجی کنفرانس و تعریف ظرفیت ها و همکاری های سازمانی، سخنان خود را ارائه دهند.

درپایان این نشست خبری، هرکدام از اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس،پیشنهادات و نظرات خود را ارائه دادند.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

عکس : زهره سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا