پیدایش مسیری برای حذف انتخابی خاطرات ناخوشایند

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،هنگامی ‌که ما یک رخداد عاطفی یا یک ضربه روحی را تجربه می‌کنیم، تمام اطلاعات مربوط به حادثه با هم حفظ می‌شوند و ما می‌توانیم بین چیزهای بی‌آزار و چیزهایی که استرس‌زا هستند، ارتباط برقرار کنیم. یکی از جنبه‌های این تحقیق، ایجاد استراتژی‌هایی برای حذف خاطرات مشکل‌ساز و ناهمخوان است که ممکن است در مغز طی تجربه دل‌خراش نقش ببندند؛ بدون آسیب رساندن به خاطرات همخوان که می‌توانند به افراد در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در آینده کمک کند.

ما می‌دانیم که یک قسمت از شکل‌گیری و پایداری حافظه بلندمدت شامل ارتباطات محکم بین نورون‌ها در مغز است. در این بررسی، محققان می‌خواهند بدانند که آیا خاطرات همخوان و ناهمخوان در مسیری یکسان شکل می‌گیرند یا نه و اینکه آیا یکی از آن‌ها می‌تواند بدون اثرگذاری بر بقیه حذف شود یا نه؟

آن‌ها از حلزون آبی آپلیسیا (Aplysia) که یک مدل عصبی رایج است، استفاده کرده‌اند. دو نورون حسی تحریک ‌شده‌اند که هردو به یک موتور نورون مرتبط هستند. یکی از نورون‌های حسی تحریک شده بود که حافظه همخوان را ایجاد کند و نورون حسی دیگر حافظه ناهمخوان را. محققان قدرت ارتباطات را اندازه گرفتند و شکل متفاوتی از پروتئین کیناز M یا “PKM” را یافتند که قدرت هرکدام از حافظه‌ها را حفظ می‌کرد. PKM ApI III منجر به حفظ حافظه همخوان و PKM ApI I منجر به حفظ حافظه ناهمخوان می‌شود . بلوکه کردن یکی از مولکول‌های PKM می‌تواند یک حافظه را بدون تأثیر بر دیگری پاک کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که این کار ممکن است در درک حافظه انسان مؤثر باشد در حالی‌ که مهره‌داران انواع مشابهی از پروتئین‌های PKM آپلیسیا دارند که در شکل‌گیری حافظه بلندمدت عمل می‌کنند.

پاک کردن حافظه پتانسیل تسکین دادن PTSD) Posttraumatic stress disorder: استرس پس از سانحه) و بیماری‌های توأم با اضطراب را دارد. با جدا کردن مولکول‌هایی که حافظه ناهمخوان را حفظ می‌کنند، می‌توان داروهایی باهدف درمان اضطراب بیمار بدون تأثیر بر خاطرات اتفاقات گذشته تولید شود.