کاظمی آشتیانی مصداق واقعی گفتمان کارآفرینی بود

رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی در آستانه فرا رسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی گفت: دکتر کاظمی آشتیانی یک فرد نبود، او مصداق واقعی یک گفتمان بود؛ گفتمانی که به صرف کردن «خواستن توانستن است» انجامید. در بعد کارآفرینی و تجاری سازی یافته ها نیز زندگی ایشان کمتر مورد توجه بوده که می توان از این بعد هم به شخصیت این جهادگر فقید نگاه دیگری داشت.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز در آستانه فرا رسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان و سلول های بنیادی در ایران بیان کرد: رییس و مدیران جهاددانشگاهی همزمان با هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی تصمیم درستی گرفتند و تلاش کرده اند زندگی و ابعاد شخصیت علمی و فناوری، پژوهشی و نوآوری و خلاقیت این جهادگر خدوم را به تصویر بکشند، اما باید گفت در زندگی ایشان حرکت های کارآفرینانه بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

زندگی کارآفرینانه زنده یاد کاظمی آشتیانی سراسر خیر و برکت است

وی با تصریح اینکه زندگی کارآفرینانه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی سراسر خیر و برکت برای جهاددانشگاهی و کشور است، گفت: دکتر کاظمی آشتیانی یک فرد نبود، او مصداق واقعی یک گفتمان بود؛ گفتمانی که به صرف کردن «خواستن توانستن است» انجامید.

رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی با اشاره به این کلام رهبر معظم انقلاب درباره زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی، گفت: «جهاد دانشگاهی از رویش های خود انقلاب است» ؛ این کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جهادگران است که همواره در طول دهه ها و سال های گذشته چراغ راه فعالیت جهادگران بوده است، اما حکایت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی حکایت دیگری است؛ اینکه ایشان رویشی در دل این رویش مبارک بود.

مهندس عباسی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای درباره این شخصیت علمی و فناوری کشورمان می فرمایند؛ «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه‌ی کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه‌ی کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد».

کاظمی آشتیانی همواره به فکر توسعه فعالیت و تولید ثروت از طریق تجاری سازی ایده ها بود

رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی با تصریح اینکه ایشان همواره به فکر توسعه فعالیت و تولید ثروت از طریق تجاری سازی ایده ها بود، افزود: زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در حالی از یک زیرزمین، کار علمی و فناوری کارآفرینانه خود را آغاز کرد که کسی تصور نمی کرد این حرکت کم از اتفاقی ندارد که همکاران هیولت و پاکارد در دره سیلیکون ولّی آمریکا بنیان نهادند. تلاش آن‌ها به قلب فناوری آمریکا و دنیا مبدل شد و تلاش دکتر کاظمی آشتیانی و همکاران وارسته و دلداده اش به رویان و رویش های خط شکن در حیطه علم و فناوری، سلول های بنیادی و درمان ناباروری.

مهندس عباسی ضمن اشاره به اینکه رهبر انقلاب در بازدیدی که از پژوهشکده‌ی رویان داشتند، این مجموعه را الگویی موفق و حاصل ترکیب سه عنصر مهم و اساسیِ: «علم، ایمان و تلاش» معرفی می‌کنند»، یادآور شد: ایشان همچنین می فرمایند «اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبال‌گیری و این اهتمام‌ها و خسته نشدن‌ها، لذا رویان در چشم من بسیار گرامی است و عزیز است.»

وی افزود: زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی یکی از پرچمداران راستین توسعه علم و فناوری در کشور و از کارآفرینان بزرگ در حوزه پزشکی، درمانی به ویژه درمان ناباروری در کشور است، جرات و جسارت او و ایمانش به راهی که انتخاب کرده بود موجب شد تا بسیاری از علماء به بحث های شرعی غیر قابل بحث حوزه درمان ناباروری نیز ورود نمایند.

با روحیه کارآفرینی توام با کار جهادی می توان رویان های دیگری پدید آورد

رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که روحیه، تلاش‌ها و دستاوردهای کاظمی آشتیانی در مسیر حرکت علمی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، مدل و الگویی قابل تکثیر است به شرط آنکه اولاً به ضرورت جهادی عمل کردن رسیده باشیم، ثانیاً به شناخت و درک درست و اصولی از تعریف کار جهادی و ویژگی‌های آن برسیم و ثالثاً با عزم و ایمان و تلاش خستگی‌ناپذیر برای عملیاتی‌سازی آن به میدان بیاییم، که در این صورت همان چیزی خواهد بود که به تعبیر رهبر انقلاب: «آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

مهندس عباسی اظهار کرد: هنوز ابعاد و جنبه های کارآفرینانه این شخصیت خدوم برای کشور شناخته نشده است، آنچه که باید آموخت این است؛ «رویش» به یک «رویان» ختم نمی شود، می توان با روحیه کارآفرینی توام با کار جهادی رویان های دیگری در عرصه های مختلف پدید آورد و گفتمان دیگری را برای نسل های کنونی و آتی رقم زد.

وی تصریح کرد: بخشی از دستاوردهای مجموعه رویان در مجتمع شهدای جهاددانشگاهی و در مجاورت پارک علم و فناوری البرز است و ما به این دستاوردها افتخار می کنیم و آنها را به علاقمندان و بازدیدکنندگان این مجموعه معرفی می کنیم که خوشبختانه این بازدیدها مورد توجه جدی نسل امروز و آینده کشور قرار دارد و موجب می شود تا با دلگرمی بیشتری برای گام دوم انقلاب در راستای توسعه علم و فناوری گام برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا