بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

همزمان با روز ملی خلیج فارس و در دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی با حضور دکتر محمد حسین متالهی رییس ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی شخصی دکتر مسعود صدری‌نسب، رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بانک ذخایردریایی ایران افتتاح شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر شاهسوارانی  مراسم افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران که امروز دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، ضمن عرض تبریک روز ملی خلیج فارس گفت: کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تنوع زیستی و ژنتیکی خوبی برخوردار است. این تنوع اقلیمی و اکوسیستمی باعث شده است تا ایران زیستگاه جانوران مختلفی در شرایط خشکی، شوری، کویری، آبی و … باشد. ازجمله این زیستگاه ها زیست دریایی است.

در این میان خلیج فارس با دارا بودن ویژگی های جغرافیایی خاص خود و ارزش های بوم شناختی و تنوع زیستی فراوانی که دارد یکی از منحصر بفردترین اکوسیستم ها بشمار می رود و مجموعه ای از موجودات منحصر به فرد از جمله لاک پشتهای دریایی، صدفهای دریایی، کفزیان، آبسنگهای مرجانی و دیگر گونه های آبزی را در خود جای داده و تنوع زیستی آن منحصر بفرد است.

وی افزود: در سالهای اخیر متاسفانه باتوجه به صید بی رویه، گسترش صنعت و دخالتهای انسانی شاهد آلودگیهای فراوانی بوده ایم، یکی از این آلودگیها که خسارات زیادی را به خلیج فارس متحمل کرده است آلودگی-های نفتی می باشد که پیامد آن از بین رفتن تعداد بیشماری از گونه های آبزی در این اکوسیستم است، لذا حفظ ذخایر دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سویی حفاظت از  ذخایر ژنتیکی  و زیستی دریایی مشارکت مردم و همه ارگانها و سازمانها را می طلبد.

وی با بیان اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی زیستی و دریایی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست افزود: خلیج فارس از تنوع زیستی غنی برخوردار است‌ و پهناوری دریایی در خلیج فارس، خزر و عمان فرصتی را فراهم کرده است تا شاهد تنوع زیادی از جانواران و موجودات آبزی باشیم‌ که هر کدام برای ما یک ذخیره به شمار می آیند.

شاهسوارانی بیان کرد: ذخایر دریایی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجربه حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی را در قالب  چهار بانک زیستی( میکروارگانیسمها، سلولهای انسانی و جانوری، گیاهی ) را دارد ، با توجه به اینکه در حوزه آبزیان به این موضوع کمتر پرداخته شده است؛ لذا با استفاده از زیر ساختها و نیروی انسانی متخصص و ظرفیتهای ویژه جهاد دانشگاهی در حوزه آبزیان؛ راه اندازی بانک ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داد تا در حفاظت از این گنجینه گرانقدر با مشارکت همه دستگاه ها بویژه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان مستقر در استانهای حاشیه خلیج فارس و مردم گام های موثری را بردارد.

سرپرست مرکز ضمن اشاره به ارزش اقتصادی ذخایر دریایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها تولیدات اقتصادی بر پایه منابع دریایی انجام می شود. لذا بهره برداری تجاری و فناوری بر این پایه اهمیت دارد.

شاهسوارانی به همکاری مجموعه های پژوهشی با یکدیگر تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت های موجود یکدیگر استفاده نماییم  تا بتوانیم با این همگرایی و هم افزایی به یک محصول کاربردی برسیم تا با تولید دانش به فناوری، ثروت و ایجاد اشتغال از دغدغه های مردم بکاهیم.

دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، ضمن تاکید بر وجود ارزش‌های تجاری و صنعتی و زیست‌محیطی متعدد در منابع طبیعی دریایی، به کمبود زیرساخت‌ها و الزام توجه بر ارتقا زیرساخت‌های ملی برای استفاده از این منابع طبیعی دریایی اشاره نمود. وی همچنین به یکپارچه سازی و ایجاد ارتباط میان تمام مراکز مربوط به «حفاظت ژنتیکی خلیج فارس» تاکید کرد.

مهندس عزالدین‌لو رییس گروه ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اشاره به وجود منابع غنی دریایی ایران در خلیج فارس و ارائه آمار و اطلاعات در این باره، بر اهمیت بهره‌برداری بهینه از این منابع، که بدون هرگونه  آسیبی به طبیعت بتوان از این سرمایه‌های طبیعی استفاده کرد، تاکید نمود. و به نقش کلیدی که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران می تواند ایفا نماید، اشاره کرد.