کشف روش جدید تولید کاتد نیکل و کادمیم در دانشگاه زنجان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زنجان،داوود مرادخانی مجری این طرح گفت: مطالعات اولیه، طراحی، ساخت، راه اندازی و اجرای اولین پایلوت پیوسته مهندسی شده تولید فلزات نیکل و کادمیم از فیلتر کیک سرد کارخانه های روی در دانشگاه زنجان در بازه زمانی سه سال انجام شد. 

مرادخانی افزود: دانش فنی و تکنولوژی تولید فلزات نیکل و کادمیم به صورت کامل در پایلوت دانشگاه زنجان بومی سازی شد و موازنه جرم و انرژی تک تک مراحل فرایند به دست آمد. 

وی یادآورشد: در تولید فلزات کادمیم و نیکل از تکنولوژی پیشرفته استخرج حلالی و تبادل یونی استفاده شد. 

مرادخانی اظهار کرد: خلوص فلز کادمیم و نیکل تولید شده در این طرح 95/99 درصد است که قابل رقابت با محصولات خارجی است.

مجریان این طرح دکتر رامین دوست محمدی و دکتر داود مرادخانی و همکاران این طرح مهندس بهزاد صداقت، مهندس رضا علیمردانی، مهندس بهروز حاجی سلیمانی، مهندس علی علوی و اکبر میرسیاهی و جلیل عالمی هستند. 

مجری طرح نخستین پایلوت پیوسته تولید کاتد نیکل و کادمیم از فیلتر کیک سد کارخانه های روی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: راندمان بیشتر از 90 درصد نیکل و کادمیم، خلوص بالای فلزات نیکل و کادمیم تولیدی، خلوص بالای فلز روی تولیدی، قابلیت تولید محصولات جانبی سرب و مس، کاهش مصرف انرژی، هزینه تولید پایین و سودآوری بالا از جمله مزایای اجرای این طرح در واحدهای صنعتی تولید روی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله ثمرات و نتایج راه اندازی این طرح در ایران می توان به توانایی فعال سازی معادن نیکل در استان های اصفهان و فارس با توجه به تدوین دانش فنی و بومی سازی تکنولوژی اشاره کرد. 

استان زنجان به دلیل داشتن یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان و تولید 70 درصد روی کشور، بزرگترین تولید کننده پسماندهای نیکل و کادمیم در ایران به شمار می آید. 

بررسی های انجام شده نشانگر وجود بیش از 10 هزار تن فیلترکیک سرد در استان زنجان است. 

هم اکنون در استان زنجان این پسماندها تولید می شوند که حاوی عناصر نیکل، کادمیم، روی و سرب می باشد. 

به دلیل وجود حجم زیادی از این پسماندها در استان زنجان، دانشگاه زنجان جهت راه اندازی این تکنولوژی انتخاب شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا