فرهنگ انسانی، چالش بعدی هوش مصنوعی خواهد بود

درک انسان ها برای طراحی و تجربه یک فناوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سالیان زیادی است که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای کسب بینش های خاصی در زمینه رفتار، فرهنگ و تاریخ بشریت به محققان اجتماعی روی آورده اند. ژنویو بل به عنوان یک انسان شناس فارغ التحصیل از دانشگاه استنفورد به تازگی در بخش تحقیقات کمپانی اینتل تمرکز کاری خود را بر روی ردیابی روندهای اجتماعی در سراسر دنیا قرار داده است تا بتوان با کمک آن فناوری هایی را ایجاد کرد که به خواسته های انسان های تعامل کننده با آنها به خوبی آشنایی داشته باشد.

می توان در آینده ای نه چندان دور انتظار این امر را داشت که هوش مصنوعی به مفاهیم عمیق تر و بنیادی تر توجه داشته باشد و طرح فرهنگی سازی هوش مصنوعی می تواند تنها یک شروع برای یک مسیر ویژه در راستای رسیدن به آینده باشد.

بل کار خود در کمپانی اینتل را از سال 1998 میلادی آغاز کرده و تحقیقت خود در زمینه انسان شناسی را به دنیای میکروپردازنده ها، دستگاه های پوشیدنی و هوش مصنوعی وارد کرده است. در طول مدت این سال ها، کارهای او تمرکز اصلی خود را بر روی مطالعه الگوها و پیچیدگی های رفتار انسانی در فرهنگ های مختلف قرار داده اند.

در دنیایی که روبات ها و دستیارهای مجازی در حال نفوذ به زندگی شخصی ما هستند، ارزیابی پیامدهای این نوع جدید از تعاملات از اهمیت خاصی برخوردار شده است. بر اساس نظر بل نمی توان این دسته از ماشین ها را مستقیما به انسان ها عرضه کرد بلکه باید دیدگاهی متعادل تر در این زمینه اتخاذ شود که به آرمان ها نقاط ضعف مردم اهمیت بدهد.

با این دیدگاه می توان بینش های جدیدی در زمینه چیزهای مهم برای مردم به دست آورد و این امر حتما باید در فرایند طراحی روبات ها و هوش های مصنوعی گنجانده شود. این امر نه تنها در زمینه تکنولوژی بسیار اهمیت دارد بلکه دولت ها نیز برای ارائه خدمات و بناگذاری زیر ساخت های خاص باید از بینش های یاد شده آگاه باشند.

به این ترتیب می توان در آینده ای نه چندان دور انتظار این امر را داشت که هوش مصنوعی به مفاهیم عمیق تر و بنیادی تر توجه داشته باشد و طرح فرهنگی سازی هوش مصنوعی می تواند تنها یک شروع برای یک مسیر ویژه در راستای رسیدن به آینده باشد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا