راهکار جدید علم برای تشخیص منابع نفتی

گروهی از محققان از موسسه فناوری هندوستان در شهر مدرس یک رویکرد آماری جدید ایجاد کرده‌ اند که می ‌تواند ساختار سنگ‌ های زیرسطحی را مشخص کرده و ذخایر نفت و هیدروکربن را شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس،این تحقیق توسط پروفسور راجش آر نایر (Rajesh R Nair) از گروه برنامه مهندسی نفت هدایت شد. طبق گزارش ها، این روش در ارائه اطلاعات حیاتی در مورد توزیع نوع سنگ ها و مناطق اشباع هیدروکربن در عمق ۲.۳ کیلومتری زمین موفق بود. محققان از این رویکرد برای تجزیه و تحلیل داده‌ های به ‌دست ‌آمده از بررسی‌ های لرزه ‌ای و چاه های منطقه شمال آسام که به ‌خاطر ذخایر نفتی شهرت دارد، استفاده کردند.

شناسایی مخازن نفتی در حوضه های نفت خیز منطقه آسام مستلزم بررسی ساختار سنگی این منطقه و شناسایی مناطق اشباع هیدروکربنی در آنها است. در ادامه پروفسور راجش نیر نیاز به چنین تحقیقاتی را توضیح داد و گفت: چالش تصویربرداری از سازه ‌های زیرزمینی از وضوح پایین تصاویر لرزه ‌ای و مشکل در ارتباط داده‌های حاصل از بررسی ‌های دقیق و لرزه ‌ای ناشی می ‌شود.

او افزود: تیم پژوهشی ما روشی را برای پیش ‌بینی مناطق هیدروکربنی پیچیده و داده‌های لرزه ‌ای ایجاد کرده است. به گفته وی، تشخیص سازه ‌های زیرسطحی برای تشخیص مناطق نفت خیز شامل استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها است که روابط آماری بین داده ‌های لرزه ‌ای و داده‌ های پتروفیزیکی به ‌دست‌ آمده از سیاهه های چاه ها را ایجاد می ‌کند که این روابط به تخمین خواص پتروفیزیکی زیرسطح کمک می ‌کند.

این تیم با استفاده از داده‌ های بررسی ‌های لرزه‌ ای و سیاهه‌ ها، رویکردهای آماری مختلفی را برای به دست آوردن ساختار سنگ زیرسطحی ترکیب کردند. پروفسور توضیح داد که وارونگی لرزه ‌ای فرآیندی است که معمولاً برای تبدیل داده‌ های انعکاس لرزه‌ ای به توصیف کمی ویژگی سنگ ها از یک مخزن استفاده می ‌شود. تیم تحقیقاتی ما از نوعی وارونگی لرزه‌ ای به نام وارونگی لرزه ‌ای هم‌ زمان (SPSI) برای توزیع فضایی خواص پتروفیزیکی در تصویر لرزه‌ ای استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، وی در پایان گفت: تیم پژوهشی ما این ابزار را با سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها مانند تجزیه و تحلیل ضریب همبستگی هدف (TCCA) و طبقه بندی بیزی ترکیب کرد تا با موفقیت ساختار سنگ و خاک زیرزمینی منطقه را بدست آورد.

منبع: livemint