شناسایی بی سوادی از روی تلفن همراه

 بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی در جهان به دنبال این هستند که به مردم بی سواد، خواندن و نوشتن را یاد بدهند ولی این امر به علت کمبود منابع جهت شناسایی این افراد، برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. در این میان یک محقق نروژی توانسته است تا روشی را بیابد که می تواند به شناسایی این افراد توسط این سازمان ها کمک کند.

افرادی که سواد کمتری دارند، چندان از پیام های متنی استفاده نمی کنند و حتی در صورت استفاده از پیام های متنی، با افراد اندکی ارتباط برقرار می کنند.

این دانشمند که مال ساندوی نام دارد، توانسته است تا با استفاده از داده های تلفن های همراه به دست آمده از نظر سنجی تعداد 76 هزار کاربر تلفن های همراه در کشورهای در حال توسعه در قاره آسیا (که به نام آنها اشاره ای نشده است)، به میزان سواد کاربران پی ببرد.

در این نظرسنجی افراد بر اساس شماره تلفن همراه خود مورد سوال قرار گرفته شده بودند ولی سوال اصلی که هیچگاه به صورت مستقیم از آنها پرسیده نشده بود، این بود که آیا خواندن و نوشتن را بلد هستند یا خیر. با نگاهی دقیق به پاسخ های به دست آمده از نوع پاسخ کاربران و داده های تلفن های همراه آنها، می توان به روشی جهت شناسایی بی سوادی دست پیدا کرد.

این محقق توانسته بود تا دریابد که افرادی که سواد کمتری دارند، چندان از پیام های متنی استفاده نمی کنند و حتی در صورت استفاده از پیام های متنی، با افراد اندکی ارتباط برقرار می کنند. همچنین با کمک موقعیت یابی این تلفن های همراه می توان درک کرد که آنها بیشتر زمان خود را در محله های فقیر نشین سپری می کنند که این امر به خودی خود نشان دهنده این است که آنها معمولا بیکار هستند.

البته این امر منطقی به نظر می رسد زیرا در بسیاری از مشاغل، توانایی خواندن و نوشتن، یک نیاز بدیهی و اولیه است. در پایان باید یادآور شد که این محقق معتقد است که دستاورد او دارای دقتی 70 درصدی است ولی هنوز به مقداری آزمایش و تحقیق بر روی این سیستم نیاز خواهد بود.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا