فناوریهای هوشمند دریایی و زمینی بومی میشوند

فرهاد فتوره چی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فهم الکترونیک تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا یکی از محصول های تولیدی این شرکت را « ویلچر پله رو الکترومکانیکی» عنوان کرد و در این خصوص گفت: هدف اصلی از ساخت این ویلچر که قابلیت بال و پایین رفتن از پله ها را دارد کمک به سالمندان، معلولان، مراکز ارتوپدی و توانبخشی است؛ این محصول قابل استفاده در ساختمان های فاقد آسانسور را دارد و قیمت آن نیز تقریبا یک پنجم نمونه مشابه خارجی اش است.

وی افزود: یکی دیگر از محصول های تولید شرکت ما مانیتورهای دید در روز است. این مانیتورها مناسب دید در نور روز و آفتاب شدید هستند.

وی درباره اهمیت ساخت این نوع مانیتورها اظهار کرد: هم اکنون یکی از معضل های اصلی سیستم های کامپیوتری و تصویری در شناورهای رو باز تندرو و خودروهای نظامی، نداشتن قابلیت بکارگیری مانیتورهای عادی به دلیل نور شدید آفتاب در روز است؛ مانیتورهای عادی در روز شرایط بسیار نامناسبی دارند.

وی بیان کرد: این شرکت برای بهبود وضعیت چنین شرایط اقدام به طراحی و ساخت مانیتورهایی با قابلیت نوردهی بالا(تا nits2600 ) کرده است؛ مانیتورهای عادی300، مانیتورهای صنعتی450 و مانیتورهای دید در روز نظامی خورویی حداکثر تا nits 1000 نوردهی دارند که هیچکدام مناسب نور شدید دریا نیستند.

وی ادامه داد: این مانیتور همانند سایر محصول های دریایی این شرکت قابلیت تحمل حرارت و رطوبت بالای دریا و ارتعاشات شناورهای تندرو را دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون این محصول نمونه مشابه خارجی ندارد . صحفه آن لمسی و در مدل های مختلف 18و 17 اینچی ساخته و فروخته شده است.

وی سیستم کنترل مین های هوشمند دریایی را از دیگر محصول های تولیدی این شرکت عنوان کرد و در اینباره نیز گفت: مین‌های دریایی نوع های مختلفی دارند که هریک از آنها باید از یک سری شاخص ها تبعیت کنند. محققان شرکت ما نیز موفق شدند با طراحی و ساخت این سیستم ها به فناوری چنین تکنولوژی دست یابند.

مدارهای الکترونیک گسسته( به دلیل محدودیت در ایران) این سیستم به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با مصرف توان بسیار پایین طی چند سال فعال باشند. همچنین در این مین ها، سنسورهای بکار رفته شده است. سادگی، مقاومت بالا در مقابل خورندگی آب دریا، مقاومت در برابر فشار آب در عمق زیاد و مصرف نکردن توان در حالت انتظار از جمله مشخصه های اصلی این سنسورها است.

وی پکیج ضبط و نمایش اطلاعات آنالوگ 128 کاناله را از دیگر طرح های تولیدی این شرکت عنوان کرد و درباره این سیستم نیز گفت:این سیستم سخت افزاری-نرم افزاری به سفارش سازمان صنایع دفاع ساخته شده و به صورت یک سیستم بسیار کارآمد تنها نمونه موجود در کشور است که قابلیت ثبت و نمایش اطلاعات آنالوگ تا حدود 4 میلیون نمونه در ثانیه را دارد.

وی افزود: این سیستم به بیان دیگر یک نوسان نمای 128 کاناله ایزوله حافظه دار است که نسبت به سیستم های عادی( غیر ایزوله) 256 کاناله محسوب می شود. در این پکیج، امکان دریافت، نمایش، ثبت، بازبینی، فیلترینگ و چاپ سیگنال ها به طور همزمان گذاشته شده است.

وی یاد آور شد: فرکانس نمونه برداری هر کانال  نیز30 کیلو هرتز و مبدل آن هم 12 بیتی است که برای کارهای تحقیقاتی و ثبت اطلاعات، همچنین مشاهده وضعیت های گذرا و ناپایدار کاملا ایده آل محسوب می شود.

مهمترین مشخصه این سیستم که آنرا از سیستم های مشابه خارجی متمایز می سازد این است که علاوه بر فرکانس نمونه برداری بالا و زیاد بودن کانال های مورد نمونه برداری، تمامی سیگنال ها را به صورت همزمان نمونه برداری می کند. این امر باعث می شود محققان بدون ارتکاب خطای محاسبات، قادر به درون یابی و برون یابی اطلاعات سایر نقاط که امکان نصب سنسور وجود ندارد  را نیز داشته باشند.

فتوره چی به مشکل های پیش روی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و در این زمینه گفت: هم اکنون عمده ترین مشکل ما در بحث تولید محصول‌هایمان بحث رعایت نکردن کپی رایت است. اغلب محصول های تولید شده به سادگی قابل کپی شدن هستند بنابراین ما از ارگان های دولتی و دولتمردان انتظار داریم ما را در این زمینه یاری و مساله رعایت حق مالکیت را نهادینه کنند. متاسفانه بسیاری از ارگان ها نیز به نیت کاهش هزینه های دولت و حمایت از شرکت های دانش بنیان اقدام به خریداری این محصول ها می کنند اما پس از گذشت زمانی خود این ارگان ها نیز با استخدام نیروهای کاری ارزان، این محصول ها را کپی می کنند.

وی بیان کرد: مشکل دیگر بحث صادرات این محصول ها است. واقعا صادر کردن یک محصول خودش یک تخصص است. عمده شرکت های دانش بنیان این تخصص را ندارند. نیروهایشان نیز در این زمینه کم است. ارگان های دولتی برای تحقق این امر باید به کمک شرکت های دانش بنیان بیایند و راه صادرات این محصول ها را هموار کنند. این ارگان ها باید دست ما را در دست مشتریان خارجی بگذارند تا ما هم بتوانیم این محصول ها را به خارج هم صادر کنیم و ارز آوری داشته باشیم. این محصول ها  واقعا قابل رقابت هستند.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا