روز جهانی کلیه

 شناسایی زودهنگام و پیشگیری، نخستین گام حیاتی برای رسیدن به دو هدف اصلی در این زمینه است که یکی از آنها افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری های مزمن کلیه و دیگری افزایش توجه مقامات ارشد دنیا و کشورها به خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری های ناشی از آن است، چرا که امروزه پژوهش های علمی نشان می دهد از هر 9 نفر به ظاهر سالم، یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن را دارند.

بیشترین علت نارسایی کلیه دیابت ، فشار خون، عفونتهای ادراری در زمان کودکی و برخی بیماریهای ارثی است. از انجائیکه دیابت و فشار خون بالا بیشترین علت نارسایی کلیه محسوب می گردد، لازم است خانواده ها توجهات کافی در زمینه این دو بیماری داشته باشند.

 توجه به عوامل زیر می تواند از بروز بیماریهای کلیوی و در نهایت نارسایی کلیه جلوگیری نماید.

  1. یکی از علل دیابت در جوامع شهری فعالیت کم فیزیکی و مصرف رژیم غذایی با کالری با لاست. بنابراین لازم است فعالیتهای ورزشی ، حداقل روزانه به مدت 30-20 دقیقه انجام شده و از هر گونه اضافه وزن پرهیز شود.
  2. مصرف غذاهای آماده(fast food ) در بین جوانان امروزی بسیار رایج است. این غذاها میتواند در آینده منجر به فشار خون بالاو متعاقبا مشکلات کلیوی شود.
  3. لازم است بصورت سالانه افراد با سابقه خانوادگی یک نوبت فشار خون خود را کنترل نمایند.
  4. کسانی که سابقه خانوادگی بیماری دیابت دارند، ( خصوصا دیابت همراه با بیماریهای کلیوی) بعد از 40 سالگی باید بصورت سالانه قند خون و فشار خون خود را کنترل کنند.
  5. افرادیکه دچار مشکلات کلیوی هستندنیز بهتر است از رژیم کم نمک استفاده نموده ،میزان مصرف پروتئین در حد معمولی داشته باشند و از وعده های غذایی حاوی پروتئین پرهیز کنند.
  6. کسانی که حتی یک نوبت دچار سنگ کلیه شده اندنیز روزانه باید حدود 12-8 لیوان آب یا چای کمرنگ مصرف نمایند.
  7. در مردان بالای 40 سال کنترل یک نوبت PSA جهت بررسی پروستات توصیه می گردد.

 

منابع:دانشگاه علوم پزشکی همدان , خبرگزاری دانا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا