بررسی تداوم ژنوم اوتزی از ابتدا تا انقراض

مطالعات ژنتیکی جدید انجام شده روی دی ان ای استخراج شده از فسیل 5 هزار و 300 ساله مرد یخی که با نام اوتزی نیز شناخته می شود ، منجر به کشف اطلاعات جدیدی درباره تبار ژنتیکی وی و تداوم این ژن در نسل های بعدی شده است . بر اساس مطالعات پیشین ، دانشمندان اعلام کرده بودند  این ژن که با نام G2a شناخته می شود هنوز در بین مردم دنیای امروز تداوم داشته و می توان برخی از افرادی که دارای این ژن هستند را از نوادگان این مرد مومیائی شده باستانی دانست اما مطالعات جدید انجام شده آکادمی اروپائی بولزانو European Academy of Bolzano (EURAC) بیانگر این حقیقت است که خط ژنتیکی مترنال یا امتداد ژنوم از سمت مادر که در این نمونه وجود داشته ، منقرض شده است .

در این مطالعات دانشمندان به بررسی و شناسائی ژن مترنال اوتزی که ژن K1f نام داشته و مقایسه آن با یک هزار و 77 نمونه زنتیکی انسان های مدرن که در مناطق شرقی آلپ ( محل کشف مومیائی اوتزی ) زندگی می کنند ، پرداختند .

دانشمندان با بررسی و شناسائی ژن مترنال اوتزی که ژن K1f نام داشته و مقایسه آن با یک هزار و 77 نمونه زنتیکی انسان های مدرن که در مناطق شرقی آلپ ( محل کشف مومیائی اوتزی ) زندگی می کنند ، به این موضوع پی بردند .

گفتنی است در مطالعات پیشین انجام شده روی میتو کندری دی ان ای مرد یخی ، تنها 85 نمونه ژنتیکی از انسان های مدرن مورد توجه قرار گرفته بود که هیچ کدام از آن ها از ساکنان بومی مناطق شرقی آلپ نبودند .  در مطالعات جدید انجام شده روی دی ان ای این مومیائی باستانی مشخص شد که ژن منحصر به پدران وی به خاور نزدیک تعلق داشته و اجداد وی در حدود 8 هزار سال پیش به مناطق شرقی آلپ مهاجرت کرده بودند اما امتداد ژنوم وی از سمت مادر منقرض شده و مطالعات انجام شده حاکی از این موضوع است که مادر وی از افراد بومی مناطق شرقی آلپ محسوب می شود .

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر از مرد یخی ، اینجا را کلیک کنید .

منبع :  eurac.edu