کاهش درد خون گیری از نوزاد با ساكارز خوراكی

مداخلات دردناك از جمله خون گیری  كه به طور مكرر در نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام می شود به عنوان یكی از عوامل موثر بر ایجاد تغییرات تكامل شناختی، عملكرد حركتی و رفتاری نوزادان نارس شناخته شده است، بنابراین مدیریت درد در این نوزادان ضروری به نظر می رسد.

استفاده از این روش غیر دارویی به منظور تسكین درد ناشی از خون گیری  در نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان پیشنهاد می گردد.

در این راستا، مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر ساكارز بر درد مراحل مختلف خون گیری  در نوزادان نارس صورت پذیرفت. در یك كارآزمایی بالینی و دو سو كور، تعداد 64 نوزاد نارس 32 الی 35 هفته ای بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان به طور  تصادفی در دو گروه آزمون (گروه ساكارز) و كنترل قرار گرفتند.

در هر دو گروه از ده دقیقه قبل از شروع مداخله تا ده دقیقه پس از اتمام خون گیری با استفاده از دو دوربین به طور  همزمان از چهره نوزاد و نمایشگر نشان دهنده ضربان قلب و درصد اشباع اكسیژن خون شریانی فیلم برداری شد. در گروه آزمون، دو دقیقه قبل از شروع خون گیری، نیم میلی لیتر محلول ساكارز خوراكی 24 درصد و در نوزادان گروه كنترل، نیم میلی لیتر آب مقطر با استفاده از سرنگ بر روی قسمت قدامی زبان نوزاد ریخته شد.

ابزار ارزیابی درد در این پژوهش، سیستم PIPP یا به صورت کامل، Premature Infant Pain Profile بود. بر اساس نتایج پژوهش، نمره درد حین خون گیری  و بلافاصله پس از خروج سوزن در هر دو گروه در مقایسه با قبل از خون گیری  افزایش آماری معنادار داشت، نمره درد دو گروه، نمره درد در هر دو مرحله در گروه ساكارز به طور معناداری كمتر از گروه كنترل بود.

در هر دو گروه در دقیقه ده پس از اتمام خون گیری، نمره درد به حد پایه (قبل از انجام خون گیری) بازگشت. با توجه به عوارض ناشی از مداخلات دردناك در نوزادان نارس و تاثیر مثبت محلول ساكارز خوراكی بر درد ناشی از خون گیری، استفاده از این روش غیر دارویی به منظور تسكین درد ناشی از خون گیری  در نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان پیشنهاد می گردد.

منبع: مریم كشاورز، زهرا امیرخانزاده باراندوزی، حسن عشایری، علی منتظری، 1394. تاثیر ساكارز خوراكی بر درد مراحل مختلف خون گیری  در نوزادان نارس، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا