دانش‌آموز باید جهانی فکر کرده و ملی عمل کنند

 محمد فرهادی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی که در مدرسه شهدای هفتم تیر در حال برگزاری است، گفت: تعمق بخشیدن به امر پژوهش باید از آموزش و پرورش شروع شود.وی افزود: بزرگترین رکن پژوهش را نیروی انسانی شکل می‌دهد که وظیفه خطیر آموزش و پرورش، تربیت نسلی محقق، جویای علم و توانمند است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: باید در نظام آموزش و پرورش، پژوهش در برنامه درسی وجود داشته باشد که این‌گونه هم است. باید دانشجو با تکنیک‌ها و روش‌های تحقیق آشنا شود و قدرت تفکر و مسئله‌یابی داشته باشد تا پاسخ را بیابد. فرهادی تصریح کرد: بخشی از زمان دانش‌آموزان باید در آزمایشگاه‌ها صرف تحقیق شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانش‌آموز جستجوگر گفت: دانش‌آموز پژوهشگر به تفکر منطقی اعتقاد دارد و از تعصبات به دور است. جهانی فکر کرده و ملی عمل می‌کند. از خودمحوری و خودمرکزی گریزان است. وزیر علوم با بیان اینکه پژوهش یکی از عمده‌ترین عوامل پیشرفت در جوامع است، گفت: فقط ۴۷صدم درصد سهم ما از تولید ناخالص ملی در پژوهش بوده است که در پایان افق چشم‌انداز باید به ۴ درصد برسد و ما رتبه اول منطقه را باید کسب کنیم.

وی افزود: در پژوهش، نیروی انسانی، امکانات، بودجه و فضا اهمیت دارد و ما در مسئله شناسی دچار فقر هستیم که باید مسئله‌یابی کنیم و از تکرار روش‌های تحقیقی بپرهیزیم.فرهادی تاکید کرد: باید پژوهش را باور داشته باشیم و در نظام مدیریت، اطلاعات بر مبنای پژوهش باشد و حتی برای اطمینان از نتایج پژوهش باز باید از روش پژوهش استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا