عوامل موثر بر بازارپسندی گیاهان دارویی

یكی از محصولات كشاورزی كه می تواند اهمیت زیادی در بخش كشاورزی و اقتصاد كشور به ویژه افزایش درآمد های حاصل از صادرات غیر نفتی داشته باشد، گیاهان دارویی است. در این زمینه تحقیقات بازاریابی مناسب می تواند زمینه لازم برای افزایش ارزش افزوده و تولید بیشتر این فرآورده ها را میسر نماید.

می توان با ایجاد و گسترش نام های تجاری معتبر و بهبود كیفیت و همین طور ارائه مشاوره، زمینه استفاده از شكل های مختلف و افزایش مصرف فراهم کرد.

یكی از گیاهان دارویی كه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد نعناء است كه به شكل های مختلفی تولید و مصرف می شود و به صورت بدیهی انجام پژوهش در این زمینه می تواند بسیار مهم باشد. حال دانشمندان ایرانی به تحقیقاتی در این زمینه دست زده اند که هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بازارپسندی نعناء با تاكید بر تنوع در شكل فرآورده های این گیاه است.

در انجام محاسبات از نرم افزار Stata12 بهره گرفته شده است و پژوهش در سال 1393 با استفاده از اطلاعات مصرف كنندگان فراورده های این گیاه دارویی در مشهد انجام شده است. پس از برآورد مدل با استفاده از رگرسیون لاجیت چندگانه نتایج نشان داد كه متغیرهای تجربه مصرف خانوادگی، داشتن بیماری خاص، اولویت مصرف به جهت استفاده دارویی، نام تجاری، خواص و میزان اثر بخشی، سن، كیفیت و مشاوره اثر معناداری بر انتخاب شكل های مختلف مصرف دارند.

تیم پژوهشگران مدتی را به جمع بندی اطلاعات خود مشغول بوده اند و در پایان پیشنهاد کرده اند که می توان با ایجاد و گسترش نام های تجاری معتبر و بهبود كیفیت و همین طور ارائه مشاوره، زمینه استفاده از شكل های مختلف و افزایش مصرف فراهم کرد.

منبع: سمانه حیدرزاده ریزی، حسین محمدی، ناصر شاهنوشی، علیرضا كرباسی،  1394، بررسی عامل های موثر بر بازارپسندی گیاهان دارویی (مطالعه موردی نعناء). فصلنامه اقتصاد كشاورزی ، سال نهم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا