تجارب موفق اقتصاد دانش محور در سیلیكون والی

یكی از راهبردهایی كه تجربه موفقی را برای بسیاری از كشورهای توسعه یافته مبتنی بر اقتصاد دانش محور به همراه داشته، تشكیل و گسترش مناطق ویژه یا كریدور های علم و فناوری است. محوریت كار در این كریدورها مبتنی بر اصل كارایی جمعی و شكل گیری پیوندهای پیشین و پسین بین بنگاه های درون كریدور است.

 كریدورهای علم و فناوری از مسیرهایی چون حل مشكل بنگاه های كوچك و متوسط، بهبود رقابت پذیری ، افزایش نوآوری و ارتقاء فناوری، بهبود كارآفرینی، افزایش سرمایه گذاری مخاطره پذیر  و صرفه جویی های ناشی از كریدور بر رشد منطقه ای اثرگذار است.

این مناطق از مسیرهای متعددی تاثیر مثبت بر رشد منطقه ای دارند كه هدف از پژوهش انجام شده توسط محققان ایرانی، تعیین آنها بوده است. هم چنین در این مقاله اثرات سیلیكون ولی به عنوان اولین و بزرگ ترین كریدور علم و فناوری دنیا بر شاخص های رشد منطقه ای بررسی شده است.

نتایج تئوریك مقاله نشان می دهد كریدورهای علم و فناوری از مسیرهایی چون حل مشكل بنگاه های كوچك و متوسط (با استفاده از ساختار خوشه ای و شبكه ای در سازماندهی صنایع كوچك و متوسط)، بهبود رقابت پذیری (از طریق افزایش بهره وری مبتنی بر محل استقرار شركت ها، با هدایت سریع و پیشرفت نوآوری و با ترغیب تشكیل كسب و كارهای جدید)، افزایش نوآوری و ارتقاء فناوری، بهبود كارآفرینی، افزایش سرمایه گذاری مخاطره پذیر (با توجه به قوانین حمایتی و بیمه ای كریدورها از سرمایه های مخاطره پذیر و پرداخت یارانه ریسك سرمایه گذاری در كریدورها نسبت به بیرون) و صرفه جویی های ناشی از كریدور (شامل صرفه جویی های بیرونی، صرفه جویی های ناشی از تجمیع، صرفه جویی های ناشی از مقیاس و صرفه جویی های ناشی از تنوع) بر رشد منطقه ای اثرگذار است. نتایجی كه تجربه سیلیكون ولی در زمینه جذب سرمایه های مخاطره پذیر، افزایش اشتغال، افزایش درآمد سرانه و در نهایت رشد منطقه ای، موید آن است.

منبع: روح اله شهنازی، زهرا دهقان شبانی، 1394، اثرات اقتصادی مناطق ویژه علم و فناوری بر توسعه منطقه ای: مطالعه موردی سیلیكون والی. فصلنامه رشد فناوری، سال یازدهم، شماره 43.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا