تمام جاده های کشور تا سال 96 به دوربین های ثبت تخلف مجهز می شوند

 شهرام آدم نژاد روز چهارشنبه در همایش ملی معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند، اظهار داشت: هم اکنون تعداد 630 دستگاه دوبین نظارت تصویری در محورهای پرتردد کشور داریم و طی سال های گذشته سیستم این دوربین ها ارتقای قابل توجهی یافته است.
وی با اشاره به افزایش سطح ایمنی تردد در جاده های کشور طی هشت سال گذشته، گفت: آمار کشته شدگان تلفات جاده ای به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در سال 84 حدود 40 نفر بود که این تعداد در سال 93 به 21.6 نفر کاهش یافته است.
آدم نژاد یادآور شد: تعداد کشته شدگان تلفات جاده ای به ازای هر 10 هزار دستگاه خودرو نیز در سال 84 حدود 22.6 نفر بود که در سال گذشته به 6.2 کاهش یافت.
وی با بیان آنکه یک سوم از کشته شدگان تصادفات جاده ای مربوط به درون شهرها و دو سوم مربوط به تصادفات جاده های برون شهری و راه های روستایی است، گفت: برای اولین بار شاهد هستیم که سرعت های غیرمجاز در بخشی از جاده های پرتردد کشور کنترل شده و نصب دوربین های نظارت تصویری در کاهش این جرائم بسیار موثر بوده است.
وی طول محورهای مورد نیاز به توسعه در کشور به تفکیک نوع راه ها را توضیح داد و افزود: براساس نیازسنجی های صورت گرفته باید 188 کیلومتر آزادراه ، 1018 کیلومتر بزرگراه و 6475 کیلومتر راه اصلی جدید در کشور احداث کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد در سطح 7831 کیلومتر از جاده های کشور به سختی انجام می شود که این مشکل در جاده های منتهی به تهران خط شمالی کشور، تهران – بندرعباس، تهران – بندر امام خمینی و اهواز – بندر امام خمینی جدی تر است.
وی هشدار داد: چنانچه نسبت به وضعیت موجود حمل و نقل جاده ای در محورهای یادشده راهکاری اتخاذ نشود تا 10 سال آینده باید محدودیت هایی مانند طرح زوج و فرد و یا محدودیت های ترافیکی دیگر در این محورها اعمال کنیم.
وی با بیان اینکه بیشترین حمل و نقل کالا و مسافر در ایران به صورت جاده ای و زمینی صورت می گیرد بر اهمیت استراتژیک حمل و نقل جاده ای و ضرورت تامین زیرساخت ها در این حوزه تاکید کرد.
معاون سازمان راهداری کشور به ارائه گزارش مقایسه ای از وضعیت حمل و نقل در اتحادیه اروپا و ایران پرداخت و گفت: در حالی که 41 درصد از جابه جایی کالا و 31 درصد جابه جایی مسافر در اتحادیه اروپا به صورت جاده ای انجام می شود این رقم در ایران به ترتیب 94 و 92 درصد است.
وی ادامه داد: حمل و نقل ریلی در اتحادیه اروپا مسوولیت جابجایی 42 درصد کالا و 40 درصد مسافر را برعهده دارد در حالی که سهم حمل و نقل ریلی ایران در جابه جایی کالا 6 درصد و در حمل و نقل مسافر پنج درصد است.
آدم نژاد سهم حمل و نقل کالا به صورت هوایی در داخل کشور را بسیار ناچیز توصیف کرد و گفت: سه درصد از مسافران کشور به صورت هوایی جابه جا می شوند و در اتحادیه اروپا حمل و نقل هوایی، جابجایی 29 درصد از مسافر و 17 درصد کالا را عهده دار است.
وی پیشنهاد کرد: برای کاهش سوانح جاده ای، افزایش ایمنی راه های زمینی و کاهش هزینه ها، حمل و نقل بار در مسیرهایی که خطوط ریلی وجود دارد از کامیون ها گرفته شده و به قطارها واگذار شود.
همایش معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند از امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش یافته و به همراه کارگاه آموزشی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
به گزارش  ایرنا، این همایش ملی در محورهای خدمات مدیریت ترافیک، خدمات ایمنی خودرو، خدمات مدیریت اضطراری، خدمات اطلاعات مسافر، خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات مدیریت داده های بایگانی شده، خدمات عملیات خودروهای تجاری و مدیریت ساخت، تعمیر و نگهداری تدارک یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا